مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل سنت
کتابخانه تصویری (اهل سنت)
ویکی فقه
ویکی پرسش
العربیة
راهنمای کتابخانه
جستجوی پیشرفته
همه کتابخانه ها
صفحهاصلی
فقه
مصادر
أصول الفقه عند الشيعة
أصول الفقه عند المذاهب السنية
الأخلاق
الأنساب ومعاجم مختلفة
تفسير أحلام
دليل المؤلفات
دواوين
ردود علماء المسلمين على الوهابية والمخالفين
طب
علوم اللغة العربية
فلسفة ، منطق ، عرفان
متفرقات
مخطوطات
من مؤلفات المستبصرين
این مجموعه با نسخه چاپی تطبیق ندارد
همهگروهها
نویسندگان
مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل سنت
کتابخانه تصویری (اهل سنت)
ویکی فقه
ویکی پرسش
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
««اول
«قبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
نام کتاب :
تفسير ونقد وتحليل مثنوى جلال الدين محمد مولوى
نویسنده :
محمد تقي جعفري
جلد :
1
صفحه :
825
مقدمهاى چند در بارهء شخصيت جلال الدين رومى و كتاب مثنوى: مقدمة الكتاب 6
مطلب دوم : اثر اجتماعى و فردى مثنوى :: مقدمة الكتاب 12
مطلب سوم انتقال ذهنى جلال الدين از موضوعى به موضوع ديگر: مقدمة الكتاب 13
مطلب چهارم - آيا همهء داستانهاى مثنوى واقعيت دارند ؟: مقدمة الكتاب 19
مطلب پنجم ارزيابى نهايى مثنوى: مقدمة الكتاب 20
مطلب ششم - روش ما در تفسير و نقد و تحليل مثنوى: مقدمة الكتاب 22
مطلب نهم - ارزيابى كارى كه در اين كتاب انجام گرفته است: مقدمة الكتاب 24
چرا انسان به نى تشبيه شده است ؟
5
مقصود از مرد و زن چيست ؟
6
نمونه هاى روانى قابل مشاهده نيست
7
هر چيز به اصل خود باز مىگردد
8
يقين و ظن و شك
9
تفسير ابيات
11
روح انسانى شناخته نخواهد شد
12
تفسير ابيات
13
بانگ نى انسان از دميدن باد نيست
16
تفسير ابيات
17
تفسير ابيات
18
سطح طبيعى و سطح ما وراى طبيعى روح
20
نالهء « نى » را همگان مىتوانند بشنوند
23
تفسير ابيات
24
اگر زندگانى در اندوه ، و سوز انسانى در راه وصال مىگذرد ، باكى نيست
25
بياييد آهنگ ناى جبران خليل جبران را هم بشنويم
29
چون تو مىجوشى باده نيز مىجوشد
39
آيه
45
تفسير ابيات
46
پديدهء عشق
47
مسئلهء يكم عشق يك پديدهء روانى است
48
مسئله دوم عشق مانند ساير نمودهاى روانى قابل مشاهده نيست
49
مسئله سوم خصوصيتى كه عشق در ميان ساير پديده هاى روانى دارد
50
مسئلهء چهارم عشق همهء تناقضات را حل مىكند يا در خود هضم مىنمايد
52
مسئلهء پنجم عشق و زيبايىهاى جهان
55
مسئلهء هشتم عشق يك موجود محدود را تا بىنهايت بزرگ مىكند
60
مسئله نهم عشق و مسائل اجتماعى
63
اگر استعداد پذيرش وجود داشته باشد حقايق گفتنى زياد است
64
آيينه بايستى نشان بدهد
69
حكايت عاشق شدن پادشاه بر كنيزك و خريدن آن كنيزك را و بيمار شدن كنيزك و درازى بيمارى
72
آيه
73
تعليق به مشيت خدا يعنى چه ؟
74
محال است آن كه هم دندان و هم نعمت شود پيدا
75
جايى كه جان عاشق و معشوق در دست ديگرى قرار مىگيرد
76
جهان هستى با تمام اجزاء و روابطش دائماً در حال ريزش و تجدد و دگرگونى است
77
چگونه محاسبه ها غلط از آب در مىآيد
79
ظاهر شدن عجز طبيبان از معالجهء كنيزك بر پادشاه و رو آوردن به درگاه پادشاه حقيقى
81
حالت انقطاع روانى ما را به طور مستقيم به خدا متوجه مىسازد
82
حكمت نيايش با زبان
83
جان انسان خروشان مىشود ، درياى كرم الهى را به تلاطم مىاندازد
85
بحثى در خيال
86
تفسير ابيات
88
درخواستن توفيق رعايت ادب و وخامت بىادبى
93
آيه
94
روايت
95
يك اصل كلى در بارهء اين گونه روايات
96
ادب از الطاف خداوندى است
97
در زندگانى گستاخ مباش
99
حل بعضى از مشكلات در موقع انفجار روانى
102
بردن پادشاه طبيب غيبى را بر سر آن بيمار رنجور
103
باز هم مطالبى در بارهء عشق
107
عشق از تعريف بىنياز است
109
تفسير ابيات
111
خلوت طلبيدن طبيب از پادشاه جهت دريافتن مرض كنيزك
116
روايت
118
عقده هاى روانى
120
دريافتن آن طبيب الهى رنج كنيزك را و به شاه وانمودن
122
فرستادن پادشاه رسولان به سمرقند در طلب آن مرد زرگر
124
عشق مجازى ننگ است
126
عمل و عكس العمل
127
يك بحث اخلاقى - الهى
130
تفسير ابيات
131
در بيان آن كه كشتن مرد زرگر به اشارهء الهى بود نه به خيال باطل
132
آيه
134
روايت
136
تفسير ابيات
140
حكايت مرد بقال روغن ريختن طوطى در دكان
144
قياس و تنقيح مناط قطعى
148
11 - تشابه كارهاى تقليدى و تحقيقى
153
دو رويى و دو شخصيتى از دردهاى خانمان سوز بشرى است
154
ام الكتاب چيست ؟
155
يك محك براى تفكيك يقين از شك لازم است
156
بحثى در كيفيت
158
تفسير ابيات
160
هدف داستان
168
داستان پادشاه جهودان كه نصرانيان را مىكشت از بهر تعصب ملت خود و حكايت آن استاد و شاگرد
169
تفسير ابيات
170
تلبيس انديشيدن وزير با نصارى و مكر او
173
انسان هشيار مىتواند از لحن كلام هدف گوينده را تشخيص بدهد
175
تقليد
178
تشبيهات
179
روح تعريف نشده است
183
كالبد جسمانى قفسى براى روح است
184
تمثيل مرد عارف و تفسير « الله يَتَوَفَّى اَلأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها » 39 42
186
آيه
187
تفسير ابيات
194
سؤال كردن خليفه از ليلى و جواب دادن ليلى او را
197
چه عينكى براى مشاهدهء طبيعت و ما وراى طبيعت
198
جوهر زندگانى ما را رؤياها مستهلك مىسازند
202
در تحريص متابعت ولى و مرشد
203
آيه
204
مغرور مباش ، هنگامى كه مربى الهى پيدا كردى دامن او را بگير
206
احتياج انسان به رهبر طبيعى است
208
در بيان حسد كردن وزير جهود
213
فهم كردن حاذقان نصارى مكر وزير را
215
سخنان تبه كار بىجان است زيرا از روح مرده بيرون مىآيد
216
آيا بنى آدم اعضاى يكديگرند ؟
217
چند تشبيه لطيف
220
تفسير ابيات
221
پيغام شاه پنهانى به سوى وزير پر تزوير
223
عقايد گوناگونى كه وزير به بزرگان نصارى تعليم كرد و در ميان آنها اختلاف انداخت
227
اختلاف بيانداز آقايى كن
229
اصل تلازم اتحادها و اختلافها
231
انواع اختلافات مصنوعى
237
در بيان آن كه اختلاف در صورت و روش است نه در حقيقت
242
بيان خسارت وزير در اين خدعه و مكر
250
آيه
252
ناچيزى آفرينش در مقابل توانايى خدا
254
تفسير ابيات
256
مكر كردن وزير و در خلوت نشستن و شور افكندن در قوم
263
تفسير ابيات
264
آيا آگاهى از راه حواس ظاهرى و آگاهى از راه حواس درونى معنوى سازگار هستند ؟
266
مكرر كردن مريدان كه خلوت را بشكن
269
اسم الاسم ، اسم ، معنى
270
تفسير ابيات
271
اعتراض كردن مريدان بر خلاف وزير بار ديگر
274
مباحثى در جبر و اختيار
277
روشنترين دليل اختيار
282
جنبهء الهى كارها كه از انسان صادر مىگردد
285
آيا بدون ارادهء خداوندى موجودى يا رويدادى صورت مىگيرد ؟
287
اگر خدا به وقوع كارى داناست بايستى آن كار واقع شود و الا علم او مبدل به جهل مىگردد
288
موجوديت انسان در مقابل خدا استقلالى ندارد چگونه مىتوان گفت انسان در كارهاى خود اختيار دارد ؟
289
نظرى در وحدت موجود و وحدت وجود
291
1 - وحدت سنخى وجود
300
رابطهء خدا با ساير موجودات
302
تفسير ابيات
306
تفسير ابيات
317
فريفتن وزير امير را هر يك به نوعى ديگر
318
كشتن وزير خود را در خلوت از مريدان
321
اصل امامت و خلافت دامنهء پيامبرى است
322
تفسير ابيات
323
تجسمى در بارهء وحدت و كثرت
326
تفسير ابيات
329
تفسير ابيات
332
منازعت كردن امرا با يكديگر در وليعهدى
333
نعمت تعظيم حضرت مصطفى عليه السلام كه در انجيل بود
341
تفسير ابيات
342
در بيان حكايت پادشاه جهود ديگر كه در هلاك دين عيسى جهد كرد
343
آيه
344
داستان اصحاب اخدود
345
روايت
346
نمودهاى رو بناى جهان هستى از قوانين زير بناى آن است
347
تفسير ابيات
352
آتش افروختن پادشاه و بت را در پهلوى آتش نهادن كه هر كه باين بت سجود كند از آتش برهد
357
بت بيرونى و بت درونى
358
تفسير ابيات
360
آوردن پادشاه جحود زنى را با طفل و انداختن او طفل را در آتش و به سخن آمدن طفل در ميان آتش
364
تفسير ابيات
367
اصل انقلاب نمودها
373
اصل افزايش نيرو در موقع لجاجت و يا ضديت با لجاجت
374
تفسير ابيات
381
عتاب كردن جحود آتش را كه چرا نمىسوزى
383
يك بحث فلسفى در تفسير حقيقت قانون طبيعى
385
تفسير ابيات
389
قصهء هلاك كردن باد در عهد هود عليه السلام قوم عاد را
395
رقص و هيجان كوه شگفت انگيز نيست
397
تفسير ابيات
398
طنز و انكار كردن پادشاه جحود و نصيحت ناصحان او را
401
ترجمه ابيات عربى
402
آيه
403
باز نظرى به باز گشت فرع به اصل خود
406
اصل تلازم سنخيت با پيوستگى
407
لحظه به لحظه به ابديت نزديك مىشويم
410
تفسير ابيات
412
تفسير ابيات
418
تفسير ابيات
422
وسايل و مهارتهاى در مقابل مقدرات خنثى مىگردند
425
ديگر بار بيان كردن شير ترجيح جهد بر توكل
431
4 - عظمت كار و كوشش از نظر جبران خليل جبران
434
مقصود از صد هزاران قرن چيست ؟
443
تفسير ابيات
444
نگريستن عزرائيل بر مردى و گريختن او در سراى حضرت سليمان و تقرير ترجيح توكل بر جهد و كوشش
445
بيان ترجيح دادن شير جهد را بر توكل و فوايد بيان كردن
448
كوشش و درد و دوا همه حق است
452
تفسير ابيات
453
تفسير ابيات
460
اعتراض كردن نخجيران بر خرگوش و جواب دادن خرگوش ايشان را
461
يك رسم بنيان كن در از دست دادن واقعيات به جهت صورت پرستى
462
محاسبات بشرى در بارهء شايستگىها هميشه منطقى نيست
463
علم مأخوذ از حواس ظاهرى
464
معنا و حقيقت در كتابت و كالبدهاى مادى محدود نمىگنجد
465
تفسير ابيات
466
يك اصل طبيعى در تكاپو براى زندگى
470
تا انسان به طور حقيقى شناخته نشود عدالت اجتماعى بلكه هم زيستى امكان پذير نخواهد بود
471
يك مطلب با ارزش از « توينبى » متفكر انگليسى
472
دشمنان پشت پرده
475
تفسير ابيات
476
تفسير ابيات
480
قصهء مكر كردن خرگوش با شير و بسر بردن
483
تشبيه بسيار عالى در بارهء عمر و وضع روانى انسان
487
هر كس چيزى را حقيقتاً طلب كند حد اقل به مقدارى از آن نيز خواهد رسيد
489
چگونه مىتوان به ما فوق عقل نظرى قدم گذاشت ؟
490
ساده لوحان جبر را اشتباه مىفهمند
491
راه برويد اگر پايتان در راه شكست به راهروى ادامه خواهيد داد
492
تفسير ابيات
493
مطابقت جهان با اندازه گنجايش حواس
496
تفسير ابيات
497
ملاك تغير و پايدارى
501
تفسير ابيات
502
هم در بيان مكر خرگوش و تأخير آن از رفتن
504
عظمت عقل
507
تمام صورتها در مقابل عقل
509
هگل و اصالت عقل كل
510
آيا مىتوان عقل را با خود عقل شناخت ؟
514
يك قاعدهء كلى در شناخت اشياء ( شناسايى با اضداد ) « تعرف الاشياء باضدادها »
518
چرا حقيقت خدا شناخته نخواهد شد ؟
519
رابطه صورت و معنى
520
من دو باره به يك رودخانه وارد نشده ام
522
تفسير ابيات
523
عذر گفتن خرگوش به شير از تأخير و لابه كردن
536
جواب گفتن شير را و روان شدن با او
540
تحولات حقايق در موقع فرود آمدن سر نوشت
541
تفاوت ميان دشمنى حيوانات و دشمنى انسانها
545
قصهء سليمان و هدهد و بيان آن كه چون قضا آيد چشمها بسته شود
550
جذب و كشش روحى
551
قانون فقهى ( شهادت متهم جايز نيست )
553
قصه آدم عليه السلام و بستن قضا نظر او را از مراعات صريح نهى و ترك نهى و تأويل
554
آيه
555
دانش حضرت آدم عليه السلام
556
تغاير صورتهاى اشياء در دو قلمرو طبيعت و ما وراى طبيعت
557
اصل قضاء
558
هر حادثه و هر موجود در جهان هستى متعين و مطابق قوانين است
562
آيا دستورات مىتواند خود پردهاى بر چشمان انسانى بزند ؟
563
تفسير ابيات
564
پاى واپس كشيدن خرگوش از شير چون نزديك چاه رسيد
568
قيافه ها تا حدود زيادى مىتواند درون انسانى را نشان بدهد
570
آيه
571
انقلابات و دگرگونىهاى جهان همه ازوست
572
جهان طبيعت را مىتوان با انسان مقايسه كرد
573
اصل تكاپوى اضداد يا اتحاد اضداد
574
آيا تفاعل و تكاپوى ضدين است يا اتحاد ضدين ؟
577
پرسيدن شير از سبب پاى واپس كشيدن خرگوش را
584
دريغا ، كه انسان گاهى بايستى از دست انسانها به خلوتگاه ها پناه ببرد
587
دقت كنيد گاهى خواهيد ديد شقىترين دشمن شما خودتان هستيد
588
پيوستگى شديد حركات انسانها در جامعه انسانى
589
جملات بسيار عالى جبران خليل جبران
590
يك مناجات روحانى عالى
591
تفسير ابيات
592
مژده بردن خرگوش سوى نخجيران كه شير در چاه افتاد
597
آيه
598
پس از آن كه جان آدمى از خس و خاشاك طبيعت نجات پيدا كرد رقص كنان به جهان بالا صعود مىكند
599
تفسير ابيات
600
تفسير ابيات
606
تفسير ابيات
611
آمدن رسول قيصر روم به نزد عمر به رسالت
613
مشاهدهء حقايق احتياج به ديده گان واقع بين دارد
616
عظمت انسان با زندگى درونى اوست
618
تفسير ابيات
619
يافتن رسول قيصر عمر را خفته در زير خرما بن
622
در روحهاى بزرگ پديده هاى گوناگون روانى با هم در آميخته هماهنگ مىشوند
624
عظمتى كه براى انسان از تكيه بر خدا ايجاد مىگردد
625
تفسير ابيات
626
سؤال كردن رسول قيصر روم از عمر بن الخطاب
635
روح انسانى براى چه باين خاكدان آمده است ؟
637
راز تمام خلقت در دمى است كه خداوند به موجودات دميده است
638
ترديد و شك بر دو قسم است
640
يك نظر عالىتر به مسئله جبر و اختيار
641
اختيار عالى در مقابل جبر عالى چه معنا دارد ؟
642
علت صعود و نزول مزبور چيست ؟
643
واحدهاى سه گانه واحد در تكاپو واحد بىطرف ، واحد مسلط و ناظر
645
هر اندازه كه « خود » انسان عالىتر بوده باشد نظارت و تسلط « خود » در كارهاى وسيعتر و عميقتر خواهد بود
648
تفسير ابيات
652
يك استدلال علمى ديگر به جبر و بررسى در بارهء آن
659
احاطه علم خداوندى
662
دو نسبت كار ( الهى و انسانى )
663
چرا آدم عليه السلام تخلف از فرمان الهى را به خود و شيطان به خدا نسبت داد ؟
664
تفسير ابيات
665
اين جبرى كه تو با استدلال به آن چسبيدهاى حقيقتى ندارد
670
تفسير ابيات
674
سؤال كردن رسول از عمر از سبب ابتلاى ارواح به آب و گل اجساد
675
بحث ديگر در بارهء حكمت و فلسفهء تعلق ارواح به اجسام
676
تفسير ابيات
677
تأثير انسان در انسان
682
تفسير ابيات
683
قصهء آن بازرگان كه به هندوستان به تجارت مىرفت و پيغام دادن طوطى محبوس به طوطيان هندوستان
686
آيا هميشه عدالت اقتضا مىكند كه بدىها با بدىها مقابله شود ؟
687
چگونه مىتوان احساس كرد با اين كه ما در زندان بدن محبوسيم مستغرق لطف خداوندى هستيم ؟
689
تفسير ابيات
695
ديدن خواجه طوطيان را در دشت و پيغام رسانيدن
698
تفسير ابيات
706
تفسير قول شيخ فريد الدين عطار قدس سره
709
بدون ارزيابى دقيق در بارهء خويشتن وارد شدن در نوسانات زندگى با موفقيت همراه نخواهد بود
710
تفسير ابيات
711
تعظيم كردن ساحران موسى عليه السلام را كه اول تو عصا بيانداز
714
آيه
715
انسان بايستى مدت فراوانى حالت پذيرش را در خود تقويت نمايد
717
اصل كلى سنخيت سبب و نتيجه
718
تأثير غذاهايى كه در درون ما به نيروهاى تفكر و وجدان منعكس مىشود
719
تفسير ابيات
720
باز گفتن بازرگان با طوطى آن چه در هندوستان ديده
725
تفسير ابيات
729
شنيدن آن طوطى حركت آن طوطى را و مردن و نوحه كردن خواجه
734
آيه
737
كسى كه ارزان بخرد ارزان هم مىفروشد
738
پريدن مرغ روح عالى از قفس تن به عنايت خداوندى
741
عكس ناقصى از روح خود را در ديگران مىبينى و شادىها و آلام آن عكس را شادىها و آلام خويش گمان مىكنى
742
ما در قافيه زاى و سخن پردازى مىانديشيم معشوق ما به انديشيدن در ديدار و وصالش تحريك مىكند
745
داستان آن دم كه با پيامبر در ميان نهاده نشد
746
بياييد بندهء بنده خود نشويد
750
در بيان تفسير قول سنايى روح الله تعالى روحه
759
روايت
761
اگر رابطهء خدا با موجودات مانند رابطهء روح با بدن است آيا مانند روح و بدن انسانى از يكديگر تأثير متقابل دارند ؟
763
آيا طريقت با شريعت ناسازگار است ؟
765
رنج و اندوه گاهى از هر شادى با عظمتتر است
775
آستان و صدر و بالا و پايين و كوچك و بزرگ در عالم معنى مطرح نيست
776
اگر اين تكثرات بر داشته شود وحدت عالىترى نمودار مىگردد
777
در باغ عشق غير از غم و شادى ميوه هاى ديگرى به طور بىنهايت وجود دارد
778
گاهى عشق به مرحلهاى از كمال مىرسد كه به ما فوق غم و شادى قدم مىگذارد
779
بياييد هر چند كه جهان و كالبد جسمانى را كهنه مىبينيد جان تازه در آن دريابيد
780
لحظهاى چند شرح گل را كنار بگذاريد و به شرح بلبل بپردازيد
781
تفسير ابيات
783
انسانى كه دچار حيرت زدگىاست و مقصود خود را مىخواهد در حالات گوناگونى غوطه مىخورد
792
تفسير ابيات
793
بيرون انداختن مرد تاجر طوطى را از قفس و پريدن او
794
بدان جهت كه جوامع انسانى هنوز قدم به مدينهء فاضله نگذاشتهاند لذا مزاياى وجودى انسان اغلب باعث تيره بختى او مىگردد
795
تفسير ابيات
799
در بيان مضرت تعظيم خلق و انگشت نما شدن
800
كالبد انسانى همچون قفسى است كه دائماً در فريب عوامل درونى و برونى به سر مىبرد
801
ظواهر فريباى دنيا چند صباحى براى ما مىدرخشد و نفس ما از آنها برخوردار مىگردد ولى تلخىهاى آنها در پايان كار آشكار مىگردد
803
تفسير ابيات
804
در بيان تفسير حديث ما شاء الله كان و ما لم يشأ لم يكن
809
نقص معلومات بشرى بىداد مىكند اما همين معلومات ناقص با توجه به انتساب به علم خداوندى آرامش بخش و مثمر خواهد بود
810
هيچ موجود و رويدادى نمىتواند از حيطهء سلطهء خداوندى بيرون رود
812
همواره در روح انسانى بهارى است و خزانى
815
گاهى در روان انسانى پديده هاى بىارزش عالىترين نمودها را مخفى مىدارد
817
تفسير ابيات
818
براى اين كه در راه تكامل بتوانيد گام برداريد در مقابل رهروان و تكامل يافتگان اظهار فضل نكنيد بلكه حالت پذيرش از خود نشان بدهيد
823
تفسير ابيات
824
نام کتاب :
تفسير ونقد وتحليل مثنوى جلال الدين محمد مولوى
نویسنده :
محمد تقي جعفري
جلد :
1
صفحه :
825
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
««اول
«قبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
کتابخانه
مدرسه فقاهت
کتابخانهای رایگان برای مستند کردن مقالهها است
www.eShia.ir