responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير ونقد وتحليل مثنوى جلال الدين محمد مولوى نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 11  صفحه : 235


بشرى اين شخصيتها موجودات استثنايى بوده وهمه كس توانايى آنان را ندارند .
نكته دوم - پرداختن به موضوعات ومسائل تجريد شده از واقعيات انسانى وجهانى وبند بازى با اصطلاحات ومعما زدگى وباز كردن وبستن گره هاى خيالى ، شغل رايج دورانهاى گذشته بوده است .
به عنوان مثال شما مىتوانيد نگاهى به مباحث وجود وماهيت در فلسفهء گذشتگان بياندازيد وببينيد چه انرژىهاى مغزى كه با عظمتترين قدرتهاى بشرى بوده است در همان مباحث تجريد شده از واقعيات جاريه در جهان هستى مصرف شده وتواناترين مغزها در باز كردن وبستن گره هاى آن مباحث استهلاك شده واز بين رفته است ادعا شده است كه :
< شعر > مفهومه من أعرف الأشياء وكنهه فى غاية الخفاء ( < / شعر > مفهوم وجود بديهى واز همهء اشياء شناخته شده تر است ، اما حقيقت وكنه آن در نهايت پوشيدگى وتاريكى است ) بسيار خوب ، چيزى كه حقيقتش قابل درك وفهم نيست ، پس آن همه مباحث روى كدامين حقيقت صورت مىگيرد ؟ از آن طرف مفهومى كه بديهىترين وروشنترين مفاهيم است ، به طورى كه احتياجى به تعريف ندارد ، [1] اين همه اختلافات وجر وبحث براى چيست ؟ اگر بگوييد : بحث و



[1] خواجه نصير طوسى در كتاب تجريد بىنيازى وجود را عدم از تعريف بلكه غير قابل تعريف بودن وجود را چنين بيان كرده است : « وتحديدهما بالثابت العين والمنفىّ العين ، او الذى يمكن ان يخبر عنه ونقيضه او بغير ذلك يشتمل على دور ظاهر ، بل المراد تعريف اللَّفظ اذ لا شيء اعرف من الوجود . ) و ( تعريف حدى براى وجود وعدم با اين معرفها ( وجود ثابت العين . عدم - منفى العين وجود - چيزى كه خبر دادن از آن ممكن است ، زيرا لفظى است ، زيرا شناخته شده تر وبديهىتر از چيزى وجود ندارد . .

235

نام کتاب : تفسير ونقد وتحليل مثنوى جلال الدين محمد مولوى نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 11  صفحه : 235
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست