نام کتاب : ترجمه و تفسير نهج البلاغه ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري جلد : 1 صفحه : 197
( جز اين نيست كه خداوند اراده كرده است پليدى را از شما اهل بيت ببرد و شما را پاكيزه گرداند ) . مقصود از اهل بيت على و فاطمه و حسن و حسين ( ع ) است . سه - * ( « فَمَنْ حَاجَّكَ فِيه مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَكُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكاذِبِينَ » ) * [1] . ( پس از آنكه در ماهيت عيسى بن مريم علم پيدا كردى ، اگر كسى در اين موضوع ، با تو جدل و احتجاج بورزد بگو ، بيائيد ما و شما فرزندان و زنها و نفس خود را بياوريم و سپس همديگر را لعنت كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار بدهيم ) .
[1] آل عمران 61 در اين داستان پيامبر اكرم نفس خود را تطبيق به امير المؤمنين على بن ابي طالب ( ع ) نموده است . بعضى منابع اين تطبيق عبارتند از : يك - صحيح مسلم ، كتاب فضائل الصحابه ، فضائل على بن ابي طالب عليه السلام ، دو - صحيح ترمذى ج 2 ص 300 و ص 166 سه - مسند احمد بن حنبل ج 1 ص 185 چهار - الدر المنثور ، سيوطى در تفسير آيهء مباهله پنج - و سيوطى مىگويد اين روايت را « ابن المنذر نيز نقل مىكند . شش - حاكم در مستدرك ج 3 ص 150 - هفت » بيهقى « در سنن ج 7 ص 63 هشت - كشاف ، » زمخشرى « در تفسير آيهء مباهله . نه - » فخر رازى « در تفسير آيهء مباهله ده - » ابن جرير طبرى « ج 3 ص 212 يازده - اسباب النزول ، » الواحدى « ص 75 دوازده - الصواعق المحرقه ، ابن حجر ص 93 سيزده - » بيضاوى « ج 3 ص 70 . اين سيزده منبع را بعنوان نمونه متذكر شديم و تعبير شبلبخى اينست كه همهء مفسرين » انفسنا « را بر محمد و على عليهما السلام تطبيق كردهاند .
197
نام کتاب : ترجمه و تفسير نهج البلاغه ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري جلد : 1 صفحه : 197