responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 336


چنان كه خدا : تين و زيتون و طور سينين و بلد امين را در قرآن كنايه از پيامبر و على و حسين و حسين آورده و نعاج گوسفندان را در داستان داود و مترانعين كنايه از زنان آورده . و سير در زمين را كنايه از مطالعه در قرآن آورده از . امام صادق نيز در تفسير آيهء قرآن كه گفته : « آيا در زمين گردش نمىكنيد ؟
پرسيدند . گفت : مقصد آن است كه آيا در قرآن تعمق نمىكنيد ؟ . چنان كه خدا سر را كنايه از سپوختن آورده در آنجا كه گفت : با زنان عده دار وعده به سر مگذاريد . چنان كه خوردن خوراك را كنايه از ريستن آورده : در بارهء عيسى و مادر وى گفت : خوراك مىخورند . مقصد اين است كه مىريسند چون لازمهء خوردن ريستن است . چنان كه زنبور انگبين را كنايه از پيامبر آورده در آيهء نحل گفته : پروردگار تو به زنبور انگبين وحى كرد نمونه از اين گونه بسيار باشد .
< فهرس الموضوعات > آدم و حوا هفت ساعت در بهشت بودند سپس رانده شدند < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 776 ) آدم و حوا هفت ساعت در بهشت بودند سپس رانده شدند - پيامبر مىگفت :
درنگ آدم و حوا در بهشت تا زمانى كه بيرون شدند هفت ساعت از ساعات جهان بود و همان روز ايشان را به زمين افكند .
< فهرس الموضوعات > در پيروان هفت منش است < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 777 ) در پيروان هفت منش است - امام محمد باقر گفته : پيروان ما كسانى هستند كه در دوستى ما جاى خويش به يك ديگر مىبخشند و به دوستى ما با يك ديگر دوست مىشوند و براى زنده كردن راه و رسم ما يك ديگر را ديدار مىكنند و با هم رفت و آمد دارند ، هر گاه به خشم آيند ستم روا ندارند و هر گاه پسنديدند از اندازه بيرون نمىروند و بيهوده كارى نمىكنند ، براى همسايگان خود خجسته‌اند ، براى آميزشگران آسايشاند . من آنچه در اين باب روايت داشتم در كتاب صفات شيعه آورده‌ام .

336

نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 336
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست