responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 335


ترجمهء ( 775 ) معنى با ايام دشمنى مكنيد تا با شما دشمنى نكنند - صقر پور ابى دلف كوفى گفته : چون متوكل خليفهء عباسى امام على النقى را در سامره زندانى كرد ، من آگاه شدم ، خواستم از حال او مطلع كردم . رازقى دربان متوكل دستور داد مرا نزد وى بردند ، چون بر او وارد شدم گفت :
اى صقر چه مىخواهى ؟ . گفتم : خير است . گفت بنشين با خود گفتم من نيز گرفتار شدم و خطا كردم كه اينجا آمدم . چون تنها شد . گفت : در چه حالى ؟ و چرا اينجا آمدى ؟ . ناگزير آمده‌يى از حال مولاى خود جويا گردى ؟ . گفتم : مولاى من حضرت امير المؤمنين است يعنى متوكل . گفت : خاموش باش مولاى تو بر حق است از من مترس . من نيز با تو هم كيش هستم ، خداى را ستايش كردم . گفت :
خواهى وى را بنگرى ؛ گفتم : آرى گفت بنشين تا پيكى از نزد وى بيرون رود ، چندان نشستم تا بيرون رفت . آنگاه به غلام خود گفت : صقر را در آن حجره بر كه آن علوى در آن زندانى است ، او را با وى تنها گذار . مرا به آنجا برد . ديدم امام على النقى بر زبر حصيرى نشسته و برابر وى گورى كنده و آماده است سلام گفتم پاسخ داد و گفت : بنشين ، نشستم . گفت : چرا آمدى ؟ گفتم براى آگاهى از تو ، نگاه بدان گور كردم و بگريستم . امام گفت مگرى هنوز تقدير نشده گفتم : از پيامبر روايتى شده كه معنى آن را در نيافتم . گفت كدام است ؟ گفتم : پيامبر گفته : روزها را دشمن مداريد تا با شما دشمنى مكنند . اين چه معنى دارد ؟ .
در پاسخ گفت : روزها ما هستم . شنبه نام پيامبر است ، يك شنبه كنايه از عليست . دوشنبه : حسن و حسين است : سه‌شنبه : على بن حسين و محمد بن على و جعفر بن محمد است ، چهارشنبه موسى بن جعفر و على بن موسى و محمد بن على و منم و پنجشنبه : فرزند من : حسن بن على و آدينه : پسر پسرم مىباشد . اوست كه تودهء حق پرستان را گرد آورى كند ، و زمين را پر از دادگرى نمايد پس از آنكه پر از بيداد شده باشد ، اين است معنى ايام كه با آنها دشمنى مورزيد تا در جاويدان با شما دشمنى مورزند . بعدا گفت : برخيز و بيرون رو چون در امان نيستى .
صدوق گفته روزها از راه حقيقت به معنى پيشوايان نيست ، بلكه همان روزهاى ويژهء هفته است ليك پيامبر در اين حديث روزها را كنايه از پيشوايان آورده ، چنان كه امام على بن محمد شرح داد .

335

نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 335
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست