روايات آمده كه عمر دوازده سال طول كشيد تا سوره بقره را حفظ كند ( يا ياد بگيرد ) بلكه در بعضى از روايات آمده كه هيچگاه نتوانست سوره بقره را صحيح بخواند . آقايان راويان سنى براى حفظ آبروى عمر روايت را چنين معنا مىكنند كه دوازده سال طول كشيد تا سوره بقره را همراه با احكام آن حفظ كند . آيا واقعا باوركردنى است ؟ ! ) < فهرس الموضوعات > * * * عمر و ابى بن كعب انصارى ! ! < / فهرس الموضوعات > * * * عمر و ابى بن كعب انصارى ! ! < فهرس الموضوعات > عمر اعتراف مىكند كه ابى بن كعب قراءت را بهتر از او مىداند و شهادت مىدهد كه پيامبر صلى الله عليه و آله چنين فرموده است . اما باز ما قراءت او را كنار گذاشته و مىگوئيم حق با عمر است ! ! 2471 < / فهرس الموضوعات > عمر اعتراف مىكند كه ابى بن كعب قراءت را بهتر از او مىداند و شهادت مىدهد كه پيامبر صلى الله عليه و آله چنين فرموده است . اما باز ما قراءت او را كنار گذاشته و مىگوئيم حق با عمر است ! ! 2471 - صحيح بخارى ج 6 ص 103 صدقه بن فضل . . . از ابن عباس روايت مىكند : عمر مىگفت : قراءت ابى بن كعب از همه ما بهتر است . اما چون لهجه دارد ما قراءت او را رها مىكنيم ، اگر چه خود او مىگويد : من همينگونه از دهان رسول خدا صلى الله عليه ( وآله ) وسلم گرفتهام ، لذا هرگز اين قراءت را رها نمىكنم . اما ما حرف او را قبول نداريم . زيرا ممكن است آن آيه با آن قراءت نسخ شده و قراءت ديگر مىآمده باشد . زيرا خداوند مىفرمايد : ( ما ننسخ من آية أو ننسأها نأت بخير منها او مثلها ) ( ما هيچ آيه را باطل يا فراموش نمىكنيم مگر آنكه بهتر از آن يا مثل آن را مىآوريم ) - صحيح بخارى ج 5 ص 149 عمر و بن على . . . از ابن عباس از عمر روايت مىكند : بهترين قارى قرآن أبى ( بن كعب ) و بهترين قاضى ما على ( عليه السلام ) است . اما ما قراءت ابى را كنار مىگذاريم ، زيرا و حاضر نيست دست از قراءتى كه از رسول خدا صلى الله عليه ( و آله ) وسلم شنيده است بردارد ، در حاليكه خداوند مىفرمايد : ( ما ننسخ من آية أو ننساها ) و مسند احمد ج 5 ص 113 سير اعلام النبلاء ج 1 ص 391 كنز العمال ج 2 ص 591 تاريخ مدينه منوره ج 2 ص 705