است . نامه من كه بدستت رسيد . قرآن را به لغت قريش بخوان نه به لغت هذيل ( هذيل قبيله ابن مسعود بود . ) - تاريخ قرآن كريم ص 39 ابو داود از طريق كعب انصارى روايت مىكند : عمر براى ابن مسعود نوشت : قرآن به زبان قريش نازل شده ، آنرا به همين لغت براى مردم بخوان نه به لغت هذيل . ابن البر مىگويد : احتمال دارد دستور عمر اين باشد كه مختارى به لغت قريش بخوانى نه اينكه حتما بايد جنين بخوانى . زيرا وقتى كه جايز باشد قرآن را بر هفت وجه خواند . پس حتما براى ابن مسعود جايز است به لغت هذيل بخواند . . . < فهرس الموضوعات > با همه تمجيدهائى كه از ابن مسعود شده است باز هم به گردن ابن مسعود گذاشتهاند كه گفته است : قراءت عمر از من بهتر است ! ! < / فهرس الموضوعات > با همه تمجيدهائى كه از ابن مسعود شده است باز هم به گردن ابن مسعود گذاشتهاند كه گفته است : قراءت عمر از من بهتر است ! ! - مستدرك حاكم ج 3 ص 86 مسعر بن عبد الملك بن عمير از زيد بن وهب از ابن مسعود روايت مىكند : عمر از ما متقىتر و قراءت او در كتاب خدا از ما بهتر است . < فهرس الموضوعات > بايد شهادت بدهند كه عمر قارىتر است . . . تا بتوانند او را براى خلافت سزاوارتر جلوه دهند ! ! < / فهرس الموضوعات > بايد شهادت بدهند كه عمر قارىتر است . . . تا بتوانند او را براى خلافت سزاوارتر جلوه دهند ! ! - المبسوط ج 1 ص 41 قول صحيح اينستكه هر كه عالمتر به سنت است ، و قرآن را بقدرى كه نماز به آن احتياج دارد ، بهتر از ديگران مىداند ، او براى امامت در نماز مقدم است . و از آنجا اصحاب در گذشته قرآن را با احكامش مىآموختند ، چنانكه روايت شده كه عمر سوره بقره را در طول دوازده سال توانست حفظ كند . بنابراين آنكه قراءت قرآن را بهتر بلد است ، حتما عالمتر به احكام هم مىباشد ، پس او براى امامت از ديگران سزاوارتر است . اما در زمان بسيارند كه عالم به قراءت هستند ، اما بهرهاى از علم ندارد . لذا عالم به سنت و احكام از چنين شخصى براى امامت سزاوارتر مىباشد . البته بشرط آنكه عالم به سنت در عمل به دين متهم نباشد . . . ( اين نكته قابل ذكر است كه در