responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 1035


مناقب و صفات نيك و پسنديده . گفت : همينطور است اما آدم شوخ مزاج و اهل مزاح و خنده است . گفتم : طلحة بن عبيد الله چگونه است ؟ گفت : او شل است ، خداوند توفيق خلافت را به او نخواهد داد ، از زمانى كه دستش مجروح و شل شده است بسيار تكبر كرده و خودخواه شده است . گفتم : زبير چطور است ؟ گفت : بد خلق و حريص است . گفتم : عبد الرحمان بن عوف چطور ؟ گفت : او خوب آدمى است ، الا اينكه ضعيف است . و خلافت شخصى را مى طلبد كه بدون زور و فشار قدرتمند و بدون ضعف و سستى خوش خلق و نرم خو و بدون اسراف سخاوتمند باشد ، گفتم : سعد ( بن ابى وقاص ) را چگونه مى بينى ؟ گفت : او اهل جنگ و جدال است . گفتم : عثمان چطور ؟ دستش را بر سرش گذاست و گفت : اى واى ، او اگر به خلافت برسد ، بنى ابى معيط را بر گرده مردم سوار خواهد كرد . مىبينم روزى را كه مردم به او حمله كنند و گردنش را بزنند . بخدا قسم اگر چنان كند ، مردم هم چنان خواهند كرد . سپس دوباره عمر به من نگاه كرد و گفت : اما آنكسى كه اگر به خلافت برسد مردم را به كتاب خدا و سنت پيامبر ( صلى الله عليه و آله ) خواهد كشانيد فقط صاحب تو على ( عليه السلام ) است .
ابوبكر على . . . از حسن روايت مىكند : روزى را عمر به تنهائى و خلوت گذرانيد ، مردم با هم مىگفتند : او در خلوت چه مىكند ؟ مغيرة بن شعبه گفت : الآن براى شما خبر خواهم آورد . سپس نزد عمر رفت و گفت : مردم درباره خلوت و تنهائى تو گمانها و سوء ظنهائى دارند . پرسيد چه گمان مىكنند ؟ گفتم : او در حال فكر كردن است كه خلافت را بعد از خود به كه به سپارد . گفت : فكر مىكند به چه كسى خواهم سپرد . گفتم : آنها خيال مىكنند ، خلافت را يا به على ( عليه السلام ) و يا عثمان يا طلحه و يا زبير خواهى داد . گفت : اما عثمان ، بستگان و فاميلش را بر مردم سوار خواهد كرد . اما زبير ، آدم خبيث و بخيلى است ، و اما طلحه در خوشحالى مؤمن و متدين و در عصبانيت كافر است . بهترين آنان كه مردم را به راه خير و هدايت خواهد كشانيد ، تنها على ( عليه السلام ) است .
- تاريخ مدينه منوره ج 3 ص 884 موسى بن اسماعيل . . . از قتاده روايت مى كند : مغيرة بن شعبه گفت : مىخواهيد برايتان بگويم چه كسى بعد از عمر به خلافت خواهد رسيد . عمر هر روز سوار بر الاغش به زمينى كه داشت سر مىكشيد . روزى سراغ او رفتم و گفتم : مىخواهى همراه تو بيايم . گفت : بيا . به آنجا كه

1035

نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 1035
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست