محمد بن علاء . . . از سليمان بن حنظلة روايت مىكند : پيش ابى بن كعب رفتم تا با او صحبت كنم و برايم حديث بگويد ، بلند شديم و رفتيم به عمر برخورديم ، عمر او را با تازيانه زد ، ابى بن كعب گفت : چه كار مىكنى ؟ گفت اين كارى كه تو مىكنى فتنه براى خودت و ذلت براى ديگران هست . - محاضرات الادباء ج 1 ص 132 . . . عمر به ابى بن كعب نگاه كرد كه عدهاى به دنبالش بودند ، او را با تازيانه زد و گفت : اين شخص فتنه براى خودش و ذلت براى ديگران است . كسانى كه عقل و فكر خود را در گرو روايات بخارى گذاشتهاند . . . نمىتوانند پاسخگوى اشكالات باشند ! ! - تاريخ القرآن الكريم ص 22 در اتقان به نقل از خطابى مىگويد : پيامبر صلى الله عليه ( وآله ) وسلم قرآن را در يك كتاب جمع نكرد ، زيرا حضرت هر لحظه منتظر بود كه ناسخى بيايد و حكم يا تلاوت قبلى را باطل كند . پس از آنكه نزول به وفات آن حضرت قطع شد ، خداوند به خلفاء راشدين الهام فرمود ( تا قرآن را جمع كنند ) زيرا خداوند ضمانت كرده بود كه قرآن را براى امت اسلام حفظ كند . اين اشكالى كه در دائرة المعارف الاسلاميه آمده كه چرا عمر قرآن جمعآورى شده را به دست دختر عمر حفصه سپرده شد و بدست خليفه بعد كه ولى امر مسلمين بود يعنى عثمان بن عفان داده نشد ؟ صحيح نيست ، زيرا از يك طرف عمر بن خطاب وصيت كرد كه اين قرآنها بدست حفصه سپرده شود ، ثانيا حفصه حافظ كل قرآن بود و مرتبا قرآن را مىخواند و مىنوشت و ثالثا او همسر رسول خدا صلى الله عليه ( وآله ) وسلم بود . مضافا به اينكه خليفه بعد از عمر هنوز معين نشده بود كه قرآن كريم به او داده شود . زيرا خليفه مىبايست در شورا تعيين شود . بهمين جهات مذكوره حفصه براى حفظ قرآن جمعآورى شده سزاوارتر بود . در كتاب الاصابه به نقل از ابو عمر آمده كه عمر وصيت كرد كه قرآن جمعآورى شده به دست حفصه سپرده شود و حفصه هم وصيت كرد پس از او به برادرش عبد الله داده شود . . . در كتاب نهاية القول المفيد آمده : زيد ( بن ثابت ) حافظ كل قرآن بوده ، پس چرا براى جمعورى قرآن آنهمه تحقيق و بررسى كرد ؟ جواب اين سؤال