اينستكه او اگر چه حافظ كل قرآن بود ، اما از آن جهت كه تمامى صور قراءتها و نوشتنهاى قرآن را نمىدانست تحقيق نمود تا با بدست آوردن نسخههاى اصل قراءتهاى معتبر را بدست آورد . در ارشاد القراء و الكاتبين آمده : زيد قرآن را با جميع اجزاء و صور آن نوشت كه از آن تعببير به ، احرف سبعه ، ( قراءتهاى هفتگانه ) مىشود كه در حديث اشاره به آن شده استكه قرآن بر هفت حرف نازل شده است ، پس هر كدام كه برايتان ميسر است آنرا بخوانيد . و همچنين در حديث آمده استكه جبرئيل نزد او ( رسول خدا صلى الله عليه وآله ) آمد و عرضكرد : خداوند امر مىفرمايد قرآن را براى امتت بر يك حرف بخوانى ، سپس رفت و تا هفت بار برگشت و عرضكرد : خداوند مىفرمايد مىتوانى قرآن را براى امتت بر هفت حرف بخوانى . بر هر حرفى بخوانند ، درست خواندهاند . ابوبكر اولين كسى استكه قرآن را طبق احرف سبعه كه نازل شده بود جمع كرد . صحيفههاى بكريه منسوب بن ابوبكر است كه بعد از جنگ يمانه كه پايان آن سال دوازدهم هجرى بود در عرض يك سال جمعآورى شد . زيرا در بين غزوه يمامه و فوت ابوبكر كه سال سيزدهم بود صورت گرفت . بعضىها مىپرسند : چرا ابوبكر يا عمر دستور ندادند مردم قرآن را از روى نسخه زيد بن ثابت بنويسند ؟ و چرا بزرگان صحابه را كه لااقل يك نسخه از قرآن را داشتند ترغيب نكردند نسخه خود را با نسخه ابوبكر مطابقت كنند ؟ جواب اينست كه ابوبكر بخاطر اشكالاتى كه در قراءتهاى قرآن وجود داشت . نمىخواست آنرا جمعآورى كند . اما از آنجا كه ترسيد حافظان قرآن از بين بروند . مجبور شد قرآن بصورت قراءتهاى هفتگانه و احرف سبعه جمع كند . مردم تا زمان عثمان قرآن ابوبكر مىخواندند و در آن اختلاف نداشتند . اما عثمان چون ديد مردم اختلاف پيدا كرده و قراءتهاى خود را به رخ يكديگر مىكشند ، قرآن را بر يك قرائت جمع كرد ، آنهم به لغت قريش و ديگر قراءتها را ترك كرد . لذا واجب است مردم را به تبعيت از مصحف و قراءت عثمان دعوت كرد تا مثل يهود و نصارا در كتاب آسمانى خود اختلاف پيدا نكنند . اما اينكه چرا صحابه مصحف خود را بر طبق مصحف ابوبكر ننوشتند ، به اين علت بود كه اولا مصحف ابوبكر با مصحف ديگر مردم فرق نداشت ثانيا بعضى از صحابه قرآن خود را در عهد پيامبر صلى الله عليه ( وآله ) وسلم نوشته و بر طبق آنچه كه از آن حضرت شنيده بودند ، قراءت مىكردند . بنابراين قرآن جمع شده توسط ابوبكر حكم اصل و سندى را داشت كه هنگام اختلاف قراءات مانند زمان عثمان به آن مراجعه مىشد كه بصورت امانت به دست حفصه دختر عمر سپرده شده بود . . . ( چنانچه مطالب فوق به دقت خوانده شود ، تناقضات بسيارى در آن پيدا