responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أساس الإقتباس ( فارسي ) نویسنده : خواجه نصير الدين الطوسي    جلد : 1  صفحه : 158


عام وصفى مخالف و با نقيض عرفى لا مشروط عام يا مشروط عام موافق يا مطلق عام وصفى مخالف و با نقيض عرفى لا مشروط لا دايم يا دايم ذاتى موافق يا مشروط اخص موافق يا مطلق عام وصفى مخالف و بر اين قياس در باقى جهات فصل نهم در تعريف عكس و بيان عكس مستوى در موجهات عكس بر وجهى مجمل پيش از اين بيان كرده آمده است اكنون مىگوييم در عرف اهل اين صناعت عكس آن بود كه محمول قضيه موضوع كنند و موضوعش محمول يا مقابل محمول موضوع و مقابل موضوع محمول به شرط آنك كيفيت و صدق بر حال خود بماند و بقاء كميت و جهت بر حال خود شرط نباشد و اگر خواهيم كه اين تعريف قضاياى شرطى را نيز شامل بود بجاى موضوع محكوم عليه گوئيم و بجاى محمول محكم به و عكس دو گونه بود يكى آنك عين موضوع و محمول منعكس كنند و آن را عكس مستوى خوانند و ديگر آنك مقابل هر دو منعكس كنند و آن را عكس نقيض خوانند و در حمليات بمقابل مقابل تحصيل و عدول يا ايجاب و سلب مفرد خواهند نه مقابل تضاد يا نوعى ديگر و در شرطيات بمقابل نقيض خواهند و قدما عكس در كتاب قياس آورده اند چه عكس مستوى از مقدمات بيان بعضى قياسات است چنانك بعد از اين معلوم شود و متاخران بسبب آنك اين بحث تعلق بقضاياى مفرده دارد با اين باب مناسبتر شمرده اند و ابتدا به عكس مستوى كنند و از محصورات در عكس مستوى ابتدا بسالبه كلى كه بقاء كميت بر حال خود در كليات جز در سالبه صورت نبندد و انعكاس سالبه كلى نيز واضحتر باشد پس گوئيم سالبه كلى در بعضى موجهات منعكس شود و عكسش هم سالبه كلى بود و در بعضى

158

نام کتاب : أساس الإقتباس ( فارسي ) نویسنده : خواجه نصير الدين الطوسي    جلد : 1  صفحه : 158
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست