نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان جلد : 1 صفحه : 78
كه به سال 1021 ق در گذشته [1] و رسالهاى از او در وجوب عينى ياد كرديم . 33 - رسالة الجمعة / محمد بن حسن حر عاملى ( م 1104 ) اين رساله در پاسخ رسالهاى است كه در رد بر شهيد ثانى نوشته شده بوده است . [2] در فقه شيعه ص 260 آمده است : مندرج در الفوائد الطوسيهء او ، ولى در نسخهء چاپ قم 1404 ق كه ناقص است ، چيزى از آن وجود ندارد . 34 - رسالهء فى صلاة الجمعة / زين الدين على بن سليمان بن درويش بن حاتم قدمى ( م 1064 ) وى كسى است كه براى نخستين بار حديث را در بحرين منتشر كرد . مؤلف اين رساله را در اثبات وجوب عينى نماز جمعه نوشته است . [3] وى در آن جا عقيدهء استادش محمد بن حسن بن رجب مقابى را نيز همين دانسته است . 35 - رسالة فى صلاة الجمعة و وجوبها عينا / شيخ على بن شيخ محمد بن احمد بحرانى مؤلف برادر زادهء شيخ يوسف بحرانى است . [4] آقا بزرگ مىنويسد : نسخهاى از اين كتاب نزد محمد صالح بحرانى بوده است . 36 - صلاة الجمعة و وجوبها العينى فى زمن الغيبة / محمد باقر مجلسى ( م 1110 ) نسخهاى از آن در فهرست مجلس ج 16 ، ص 253 معرفى شده است . [5] علامهء مجلسى در بحار الانوار به تفصيل در اين باره سخن گفته كه در بخش نخست اين نوشتار ، مطالبى از آن نقل كرديم . 37 - رسالة في صلاة الجمعة / محمد تقى مجلسى ( م 1070 ) فيض كاشانى و نيز صاحب حدائق مىنويسند : ملا محمد تقى مجلسى رحمه الله دربارهء عينيت وجوب نماز جمعه در اين رساله 200 حديث آورده است كه چهل حديث آن صريح در وجوب عينى ، پنجاه حديث ظاهر در وجوب عينى نود حديث نشانگر مشروعيت اقامهء آن در عصر غيبت و 20 حديث باقى مانده در فضيلت اين نماز است . [6] فيض قسمتى از اين رساله را عينا در رسالهء خود آورده است . [7] همچنين نوشته است كه حسن قائنى و مير محمد زمان مشهدى نيز به خط خود بر رساله محمد تقى تقريظ نوشته و
[1] كشف الاستار ، ج 6 ، ص 293 [2] امل الآمل ، ج 1 ، ص 144 ؛ رياض ، ج 5 ، ص 65 [3] ذريعه ، ج 15 ، ص 76 [4] همان . [5] نك : فقه شيعه ، ص 262 [6] ذريعه ، ج 16 ، ص 68 ؛ الحدائق الناضرة ، ج 9 ، ص 390 [7] الشهاب الثاقب ، ص 55
78
نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان جلد : 1 صفحه : 78