responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان    جلد : 1  صفحه : 216


سال 1088 در گذشته است . [1] به جز ديوان ، چندين مثنوى از وى بر جاى مانده است . يكى از آنها مثنوى وصف كشمير ( 104 بيت ) است كه گويا با عنوان مثنوى بهاريه هم شهرت دارد .
مثنوى ديگر او مثنوى معراج الخيال است كه نسخه هاى فراوانى از وى وجود دارد و همانطور كه گذشت در سال 1313 در بمبئى به چاپ هم رسيده است . مثنوى سوم او مثنوى ليلى و مجنون است كه از اين مثنوى هم نسخه هاى فراوانى در دسترس است . احمد منزوى فهرستى از نسخه هاى موجود ديوان و مثنوى معراج الخيال را به دست داده است . [2] وى كتابى با عنوان حاشيهء حاشيه تهذيب المنطق نگاشته كه از وى نسخه هاى فراوانى در كتابخانه هاى مختلف ايران در دسترس قرار دارد و مكرّر هم در پايان حاشيهء مولى عبد اللَّه يزدى شهابادى بر تهذيب المنطق تفتازانى چاپ شده است . وى اين حاشيه را به نام شاگردش ابراهيم خان نگاشته است . [3] كتاب سفينة النجاة او بنا به نوشتهء آقا بزرگ در سه بخش توحيد ، نبوت ، امامت و معاد نوشته شده اما بخش امامت آن بسيار مفصل است . مؤلف در تاريخ دوم ربيع الاولى سال 1067 در هند از تأليف آن فراغت يافته است . اثر ياد شده چاپ شده است . [4] شگفت آن كه فاضل سراب هم دقيقا كتابى با عنوان سفينة النجاة دارد كه از قضا آن كتاب نيز بحث امامتش مفصل و بخشهاى ديگر آن محدود است .
يك اثر مهم در تأليفات وى كتاب صحّة النظر فى تحقيق الفرقة الناجية الاثنى عشر است كه در مجموعهء 3211 كتابخانهء مركزى دانشگاه ( برگ 1 - 219 ) موجود است . [5] آغازى كه براى سفينة النجاة نقل شده ، با آغاز اين رساله متفاوت است ، و طبعا بايد اين كتابى جز آن باشد .
ترجمه و شرح عهدنامهء مالك اشتر نيز از وى در دست است كه آن را به نام شاه سليمان و شيخ على خان زنگنه صدر اعظم وقت نگاشته است . [6] شمارى از منشآت تجلى هم در كتاب مجمع الافكار محمد حكيم هندى كه نسخهء آن به



[1] فهرست نسخه هاى خطى كتابخانهء مجلس ، ج 3 ، ص 475
[2] فهرست نسخه هاى خطى فارسى ( تهران ، 1350 ) ، ج 3 ، ص 2259 ( سه نسخه از ملك ، مجلس و بيات ) ج 4 ، ص 3219 - 3221 ( معراج الخيال )
[3] ذريعه ، ج 6 ، ص 61 . در ذريعه 23 / 61 دربارهء نسخه هاى آن و نيز آغازش توضيحاتى آمده است .
[4] ذريعه ، ج 12 ، ص 201 ؛ نسخه‌اى از آن در كتابخانهء مجلس شورا به شمارهء 5249 ( فهرست 16 / 77 ) موجود است كه در سال 1067 در زمان حيات مؤلف كتابت شده است .
[5] فهرست كتابخانه مركزى دانشگاه تهران ، ص 2167 - 2168
[6] فهرست كتابخانه مركزى دانشگاه تهران ، ج 9 ، ص 1214

216

نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان    جلد : 1  صفحه : 216
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست