responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان    جلد : 1  صفحه : 131

إسم الكتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 776)


< فهرس الموضوعات > 2 - رسالة فى صلاة الجمعة زين الدين بن على عاملى معروف به شهيد ثانى < / فهرس الموضوعات > 2 - رسالة فى صلاة الجمعة زين الدين بن على عاملى معروف به شهيد ثانى < فهرس الموضوعات > [ مقدمه ] < / فهرس الموضوعات > [ مقدمه ] < فهرس الموضوعات > شرح حال شهيد ثانى < / فهرس الموضوعات > شرح حال شهيد ثانى [1] شيخ زين الدين بن على بن احمد عاملى شامى ( سه شنبه 13 شوال 911 / رجب 965 ) از اهالى جبل عامل لبنان و به طور خاص از روستاى جبع است كه خاندانش در آنجا مىزيستند . وى در همانجا و روستاى ميس به تحصيل ادامه داد ؛ پس از آن به كرك نوح رفت و تا سال 934 در آنجا ماند . آنگاه از آنجا به زادگاهش بازگشت و تا سال 937 به كارهاى علمى و دينى اشتغال داشت . در اين سال بار سفر را به سوى دمشق بسته در آنجا به تحصيل ادامه داده ، برخى از متون فلسفى و هيئت را نزد شمس الدين محمد مكى فرا گرفت . وى بار ديگر سالهاى 938 تا 941 را در زادگاهش بسر برد و سپس در سال 942 عازم دمشق و سپس مصر گرديد . شهيد پس از 18 ماه توقف در مصر به زادگاهش بازگشت . به گفتهء خود شهيد وى در سال 944 در رتبت اجتهاد بوده اما شهرت علميش به اجتهاد از سال 948 در جامعهء شيعه جبل عامل بالا گرفته است . نخستين نوشتهء اجتهادى او حاشيهء وى بر كتاب ارشاد الاذهان علامهء حلى بوده و پس از آن آثار فراوانى در فقه و ساير رشته هاى دينى تأليف كرده است .
در واقع بايد گفت شهيد از علما و فقهاى بنام شيعه در قرن دهم هجرى است كه رشته‌اى عظيم از دانش شيعى را از محدودهء شامات و جبل عامل به عراق و از آنجا به ايران عصر صفوى انتقال داده است . به تعبير ديگر ، وى حلقهء واسطهء مهمى است كه به ويژه فقه شيعه را از عصر پيش از خود گرفته و پس از بارور ساختن آن ، به نسل بعدى انتقال داده است .
استادان شهيد ثانى در درجهء اول عالمان جبل عامل و سپس برخى از علماى دمشق و



[1] اين شرح حال بر اساس مطالبى كه دوست ارجمند جناب آقاى مختارى در مقدمهء غاية المراد و برخى ديگر از آثار شهيد نوشته‌اند ، و نيز مقدمهء الروضة البهية ( چاپ جامعة النجف و تصحيح مرحوم كلانتر ) تهيه شده است .

131

نام کتاب : دوازده رسالهء فقهى دربارهء نماز جمعه از روزگار صفوى ( فارسي ) نویسنده : رسول جعفريان    جلد : 1  صفحه : 131
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست