نام کتاب : مصباح الهداية إلى الخلافة والولاية نویسنده : السيد الخميني جلد : 0 صفحه : 145
است و فى العقل عقل و فى النفس نفس و فى السم سم ، و فى الترياق ترياق ناچار ظهور وجود و سريان آن در عقل عين صدور عقل از حق است . و هكذا سائر الموجودات . و در مباحث گذشته بيان شد كه فيض سارى و مشيت در مقام فعل ، قبل از قبول تعين خاص اشرف الكائنات ، متعين به تعين دومين صادر از حق ، يعنى عقل دوم ، نخواهد شد . و الفيض يصل أولا إلى الأشرف فالأشرف ، إلى أن ينتهى إلى الأخس . لذا از حصول كثرات در صوادر واقع در صدر ساقهء عالم جبروت فيض قبول تكثر و تعدد نمايد . در برخى از احاديث راجع به « عقل » تصريح شده است كه حق به عقل خطاب نمود : بك أبدئ و بك أعيد . و نيز به عقل فرمود : ما خلقت خلقا أعظم منك . و نيز در كلام امير مؤمنان از عقل به أوّل خلق من الرّوحانيين تعبير گرديده است . و اين از مسلمات است كه منظور از اين « عقل » عقل جزئى بشرى نيست لذا أوّل من قرع باب الأحديّة هو العقل . و أوّل من صدر عن الأحديّة هو العقل . و قيل فى حقه : < شعر > « دو سر خط حلقهء هستى به حقيقت به هم تو پيوستى » < / شعر > در روايت منقول از علل الشرائع ، كه پيشتر مذكور گرديد ، اسرارى نهفته است كه عقل را در حيرت فرو مىبرد . قوله : خلقه الله ملكا له رؤوس بعدد رؤوس الخلائق ، نزد هوشمندان صومعهء ملكوتى - نه جاهلان مغرور غير وارد به مبانى عقلى و نامأنوس با درر و غرر كلمات ارباب عصمت - دلالت دارد بر اينكه عقل مصداق « بسيط الحقيقة كل الأشياء » است و بين عقل و كليهء صوادر از عقل خطوط شعاعيهء معنويه موجود است . و له رؤوس بعدد الخلائق دلالت نمايد بر تحقق اشيا به قضائى اجمالى ، و يا قدرى تفصيلى ، به جهات متحققه در عقل كه آن را « جهات فاعليه » نام نهادهاند . مضمون اين جمله با مفاد جملهء معجز نظام حق يكى است كه به « قلم » فرمود : أكتب علمى فى خلقى إلى الأبد . و در برخى از روايات : إلى يوم القيامة . علم عقل به ذات خود علم به كليهء مظاهر وجوديه است ، علما بسيطا إجماليا . و همين علم اجمالى خلَّاق جميع صور موجودهء مستجن در عقل است . و اين عقل كه در صدر و ساقهء عوالم غيب و شهود قرار دارد ، مجرد از ماده و مقدار است و گر نه امكان ندارد كه به نحو وحدت و بساطت فاعل ما به الوجود و مشتمل بر تفاصيل
مقدمة الآشتياني 145
نام کتاب : مصباح الهداية إلى الخلافة والولاية نویسنده : السيد الخميني جلد : 0 صفحه : 145