اينان بپرس كه كدام يك از ايشان متعهّد اين امر است ، يا گواهانى بر اين دعوى دارند ، پس بياورند آن گواهان را اگر راستگويانند « [1] و باز فرموده : « مگر در قرآن نيك نمىانديشند يا آنكه بر دلها قفلها زده شده است « [2] يا » خداوند بر دلهايشان مهر زده است و ديگر نمىفهمند « يا » به زبان مىگويند شنيديم ولى گوش دل فرا نمىدهند ، همانا بدترين جانداران نزد خداوند آنها هستند كه از شنيدن حقّ كر ، و از گفتن آن لالاند و نمىخواهند كه بينديشند ، و اگر خدا مىدانست كه در آنان خيرى هست شنواشان مىساخت و چنانچه شنوا هم مىساخت ( چون خيرى در وجودشان نبود ) باز سرپيچى نموده و از حقّ اعراضكننده بودند « [3] ، يا اينكه ( از آنانند كه به ظاهر ) » گفتند شنيديم و ( در باطن و پنهان گفتند ) نافرمانى كرديم « [4] بلكه آن فضل خداوند است به هر كس كه بخواهد عنايت مىفرمايد ، و خداوند صاحب فضل بيكران است . پس براى آنان چگونه ممكن است كه امام برگزينند ، در صورتى كه امام دانشمندى است كه ندانستن به او راه ندارد ، و چوپانى است كه ناتوانى و سستى به وى دست نمىدهد ، سرچشمهء قدس و پاكى و پرستش و زهد ، و علم و عبادت است ، به دعاى رسول خدا صلَّى الله عليه و آله داراى اين ويژگى شده است ، و از نسل پاك بتول است ، جاى خرده گيرى در نسب او نيست ، بزرگزاده اى نمىتواند همطراز او شود ، در خاندان از