نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 3 صفحه : 401
مىكند ، نه خود مو و پشم را ، منظور از روح نيز همين است ، و به همين جهت است كه پس از مردن يا كشته شدن حيوان نيز مو و پشم او دچار فساد و گنديدگى نمىشود و اصولا دگرگونى و تغيير حالت پيدا نمىكند » . 815 - سماعة بن مهران از امام صادق عليه السّلام سؤال كرد : در بارهء آويختن شمشير بر گردن در هنگام نماز با توجّه به اينكه در بند آن سريشم ( كه گويند معمولا از پوست حيوانات مرده يا ماهى تهيّه مىشود ) و كيمخت به كار رفته ( پوست كفل و ران چهار پايان كه بسيار ضخيم و ناهموار و از حيث مرغوبيّت بسيار پست است ، و در فارسى بكنايه هر چيز كم ارزش و پست و عارى از لطافت را كيمختگون گويند و اگر از پوست دراز گوش تهيه شود غالبا آن را ساغرى مىنامند ) پس آن حضرت فرمود : اشكالى ندارد مگر وقتى علم داشته باشى و يقينا بدانى كه از حيوان مرده ساخته شده است . 816 - على بن ريّان بن صلت از امام هادى عليه السّلام سؤال كرد : در مورد شخصى كه موى و ناخنهاى خود را بتراشد يا كوتاه كند ، و بعد بدون اينكه آنها را از جامهء خويش بتكاند و فرو ريزد به نماز برخيزد ، حكم آن چيست ؟ آن حضرت فرمود : اشكالى ندارد . 817 - يونس بن يعقوب از امام صادق عليه السّلام پرسيد : آيا جايز است شخص نماز كند و كلاه برطله ( يا كلاهى كه شبها در خانه بر سر نهند ) بر سر داشته باشد ؟ آن حضرت فرمود : ضررى به نماز او وارد نمىسازد .
401
نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 3 صفحه : 401