نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 3 صفحه : 297
ساعت عبارت از شصت دقيقه و هر دقيقه شامل شصت ثانيه است ، مفهوم يك ساعت اگر چه نشان دهندهء مدّتى از زمان بوده است اما دقيقا همين مقدار متداول و عرفى امروزى مراد نبوده است چنان كه در آثار پيشينيان ميبينيم گاه ساعت بيك لحظه اطلاق مىشده و گاهى بمدّتى از روز و گاه به چند ساعت از يك روز و گاه معانى ديگر ، به همين جهت ساعت معمول نزد ادبا با ساعت مورد نظر منجمين و ساعت منظور فقها متفاوت بوده است بنا بر اين تقسيم شبانه روز به بيست و پنج ساعت اگر ساعت امروزى مراد نباشد بيراه نخواهد بود ) . 605 - زرارة بن اعين گويد : امام باقر عليه السّلام فرمود : نمازى كه خداوند عزّ و جلّ بر بندگان واجب فرموده ده ركعت بود كه در آن ده ركعت حمد خوانده مىشود و وهم - يعنى شك - در آن راه ندارد چنان كه در نمازهاى دو ركعتى و دو ركعت اول بقيّه نمازها ، شك موجب بطلان نماز است ، پس از آن رسول خدا ( ص ) هفت ركعت ديگر بر آن ده ركعت افزود كه شك در آنها ممكنست واقع شود و موجب بطلان نماز نيست البتّه باستثناء نماز مغرب و در اين هفت ركعت قرائت واجب نيست ، و هر كس در دو ركعت اوّل نماز شك كند آن را دوباره بخواند تا نماز خود را حفظ كند و نسبت به دو ركعتى كه مىخواند يقين داشته باشد ، و كسى كه در دو ركعت آخر شكّ كند برابر مقرّرات مربوط به شكها عمل نمايد . 606 - زرارة و فضيل گويند : به امام باقر عليه السّلام عرض كرديم : نظرتان در مورد معنى اين فرمايش خداى عزّ و جلّ چيست كه ميفرمايد : * ( إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ ) *
297
نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 3 صفحه : 297