و علماء ومحدثين اهل سنّت در كتب خود كرامات وخوارق عادات بى غايات از جناب مرتضى على ( عليه السّلام ) نقل نمودهاند و اهل سنّت كرامات كثيره از بسيارى از مشايخ صوفيه ودرويشان واولياءاللّه نقل كردهاند و معلوم است كه هرگاه ايشان صاحب خوارق عادات باشند ، صاحب رياست كبرى ونايب حضرت مصطفى به طريق اولى بايد صاحب خوارق عادات باشد . * * * قال : و ديگر از مخالفان اماميّه و اسماعيليّه اند كه ايشان مىگويند : عصمت شرط است و اين باطل است ، بنابر حقّيت خلافت ابو بكر با عدم ثبوت عصمت او از كفر قبل از اسلام - انتهى - . شبهه نيست كه امام رئيس مطلق است بر جميع عالم در جميع امور و واجب الاطاعه است در آن چه امر كند و بر هر احدى از ناس لازم است كه مطيع ومنقاد قول و فعل او باشد و كسى كه صاحب اين مرتبه باشد ، البته بايد امين ومعتمد باشد و از خطا معصوم باشد تا قول او حجّت از براى مردمان باشد و اگر او هم مثل ساير مردمان جايزالخطا باشد و معصيت از او صادر شود چه اطمينان به قول او خواهد بود و چه فرق با ساير مردم خواهد داشت كه بايد از ميان جميع ، حكم وقول او واجب الاتباع باشد و بر همه قبول امر و نهى او لازم باشد و كسى در مخالفت او معذور نباشد وحال آن كه محتمل است كه آن چه را امر به آن نموده معصيت باشد وشخصى كه مطيع ورعيت اوست ، به چه طريق بداند كه حكمى كه او نموده حق است وقولى كه او گفته ، صدق است . با وجود اين كه علم دارد كه صدور معصيت وكذب وقبيح از او جايز است واو هم مثل ديگران است و اگر يقين شود كه حكم او خلاف حق است و آن چه امر به آن