responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير كبير منهج الصادقين في الزام المخالفين ( فارسي ) نویسنده : الملا فتح الله الكاشاني    جلد : 1  صفحه : 399


فرمود آن دو چه چيز است گفتم قوله تعالى ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ما دعا ميكنيم و اجابت را نمىبينيم فرمود آيا ممكن است كه خدا خلف وعدهء خود كند گفتم نه فرمود پس بچه جهت باشد گفتم نمىدانم فرمود من تو را اخبار كنم از اين بدانكه هر كه اطاعت خدا كند در آنچه او را امر فرموده و بعد از آن دعا كند دعاء او را اجابت كند گفتم جهت اجابت دعا كدام است فرمود آنكه ابتدا به حمد خدا كند و نعم او را ياد كند و بعد از آن بشكر گذارى قيام نمايد و بعد از آن صلوات دهد بر پيغمبر و آل او و آن گاه ذنوب خود را ياد كند پس به آن مقر شود و بعد از آن استغفار كند و به اين جهت دعاى او باجابت مقرون گردد گفتم آيهء ديگر اينست كه وَما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُه من انفاق ميكنم و خلف آن را نمىبينم فرمود آيا جايز باشد خلف وعدهء او گفتم نه فرمود پس اين خلف به جهت چه باشد گفتم نميدانم فرمود اگر يكى از شما كسب مال كند از وجه حلال و انفاق آن كند در آنچه حقتعالى به آن امر نموده هيچ درهمى را انفاق نكند مگر كه حقتعالى عوض آن را به او رد كند و يا آنست كه آن داعى سؤال كند از حقتعالى آنچه صلاح او در آن نباشد يا موجب مفسدهء او يا مفسده غير او باشد زيرا كه هيچ كس نباشد كه از جانب حقتعالى دعائى كند كه موافق حكمت او باشد و صلاح او در آن بود مگر كه اجابت آن نمايد اگر گويند بنده اگر دعا كند و اگر نكند كه حق تعالى آنچه صلاح وى در آن بود وى را خواهد داد پس دعا كردن عبث باشد گوئيم مقصود از دعا انقطاع است به او سبحانه از ما سوى و تضرع و استكانت كه معظم عباداتست و در حديث آمده كه الدعاء عبادت و نيز ميتواند بود كه آنچه مسئلت مينمايد بعد از دعاء مصلحت او باشد و قبل از دعا صلاح او در آن نباشد ابو سعيد خدرى روايت كرده از رسول صلَّى اللَّه عليه و آله كه هيچ مسلمانى نبود كه از حق تعالى طلب حاجتى كند كه متضمن قطيعهء رحم و اثم نباشد مگر كه حق تعالى يكى از سه خصلت به دو دهد يا تعجيل اجابت و يا ذخيرهء آخرت كه بهتر از مسئول او باشد و يا صرف بدى نمايد از او و نيز حضرت رسول صلَّى اللَّه عليه و آله فرمود كه من فتح له باب فى الدعاء فتحت له ابواب الاجابة هر كه براى او درى از دعا گشوده شود درهاى اجابتش گشوده شود و جابر بن عبد اللَّه انصارى گفت كه رسول خدا فرمود كه بندهء باشد كه دعا كند حق تعالى جبرئيل را گويد كه تاخير اجابت او كن تا مدتى كه صلاح من در آن باشد زيرا كه من آواز او را دوست دارم و تضرع و زارى و راز و نياز او مرغوب من است و بندهء باشد كه چون دعا كند جبرئيل را فرمايد كه زودتر اجابت دعاى او كن كه من آواز او را دشمن دارم و نيز از پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله و سلَّم مرويست كه هيچ دعائى نيست مگر كه ميان او و ميان آسمان حجابيست چون بنده دعا كند و در مقدمهء دعا بر من صلوات نفرستد آن دعا بحجاب رسد و باز گردد و اگر صلوات فرستاده باشد آن صلوات پيش پيش رود و حجابهاى آسمان را در دو دعا بر اثر آن رود تا به زير عرش رسد و سمت اجابت

نام کتاب : تفسير كبير منهج الصادقين في الزام المخالفين ( فارسي ) نویسنده : الملا فتح الله الكاشاني    جلد : 1  صفحه : 399
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست