نام کتاب : تفسير ونقد وتحليل مثنوى جلال الدين محمد مولوى نویسنده : محمد تقي جعفري جلد : 11 صفحه : 640
نه تنها احتياجى به آوردن مثلهاى زشت نداشته است . بلكه با مقام تعليم وتربيتى او سازگار نيست . لذا از تفسير ابيات مربوط به اين گونه مثلها خود دارى مىكنيم ، لذا تفسير را از سطر 19 كه مطلب را شروع مىكند آغاز مىكنيم . سير مرد عارف در هر لحظه تا بارگاه الهى بوده در صورتى كه سير شخص پارسا در هر ماه راه يك روزه را سپرى مىكند ، لذا ارزش هر روزى از عمر مرد كار به پنجاه هزار سال مىرسد ولى هر روزى از عمر مرد پارسا به مقدار پنجاه هزار سال نمىباشد . عقول آدميان از درك اين راز الهى بر كنار است ، بگو به توهمات وخيالات پا در هوا كه زهره خود را هر گونه مىخواهند بدرند . مردان الهى در مقابل عشق به قدر مويى ترس وواهمه ندارند ، زيرا آنان قربانى آيين عشقند . عشق از اوصاف بندگان الهى ، ترس صفت بندگان مبتلا به اسافل اعضا وشكم مىباشد . تو كه محبت ورزيدن انسانهاى الهى را در قرآن خواندهاى محبت خدا را هم به بندگان راستينش بخوان اوصاف الهى كجا ووصف مشتى خاك كجا تاريخ رستاخيز در واقع معين ومحدود است كه بندگان معمولى از آن مىترسند ويا به آن اميدوارند ، اما در اوصاف الهى حد ومرزى وجود ندارد . [1] اگر بخواهم عشق را شرح كنم صد قيامت مىگذرد وشرح عشق ناتمام خواهد ماند
[1] در اين مسئله بايد بيشتر دقت شود ، زيرا تمام آيات وروايات معتبر آغاز ورود انسانها را به ابديت رستاخيز معرفى مىكنند . آن چه كه مردان الهى در اين دنيا به دست مىآورند ، رشد وكمال روحانى وتقرب به خدا است كه نتيجه اش از رستاخيز شروع مىشود . .
640
نام کتاب : تفسير ونقد وتحليل مثنوى جلال الدين محمد مولوى نویسنده : محمد تقي جعفري جلد : 11 صفحه : 640