بيست و چهار مىشود پس اصل فريضه تفاوت مىكند فصل اگر در وارث صاحب فرض و غير صاحب فرض هر دو باشد مىگيرد صاحب فرض از تركه آن چه را كه در كتاب خدا براي او معين شده است و آن چه باقي مىماند از آن غير صاحب فرض است مثلا شخصي مىميرد پدر و مادر دارد مع فرزندي هر يك از پدر و مادر شش يك تركه را اخذ مىنمايد و بقيّه مال از آن فرزند است و اگر وارث منحصر باشد به چند صاحب فرض هر يك از آنها فرض خود را مىگيرد پس اگر چيزي فاضل آيد رد مىشود بر صاحبان فرض نه سائر قرابات مگر زوج و زوجه و مادر در صورتى كه حاجبي از ثلث باشد پس بر اينها ردى نيست بلكه منحصر است حق ايشان در آن چه اول اخذ كرده اند و طريقه رد آنست كه قسمت اولى ملاحظه شود پس بحساب همان قسمت رد شود باين معنى كه اگر اصل فريضه را بر چهار قسمت كرده بودند رد را نيز چهار قسمت نمايند و اگر پنج قسمت بوده است رد نيز پنج قسمت مىشود