پس رد بر دو قسم است اوّل رد ارباعي مثل آن كه شخصي مرد و باقي گذاشت پدر و مادر و يك دختري و دو برادر يا يك برادر و خواهري هم دارد مثلا اصل فريضه در اين مسأله شش است زيرا كه شش مخرج سدس است و دو مخرج نصف كه سهم دختر است و نسبت تداخل است پس اكتفا به اكثر العددين مىشود و چون پدر سدس شش بگيرد كه يك باشد و هم چنين مادر و دختر نصف بگيرد كه سه باشد باقي مىماند سدسى ديگر و چون از براي مادر حاجب است از اين سدس بهره ندارد پس در ميانه پدر و دختر قسمت مىشود ارباعا يعني به چهار سهم مىشود سه سهم آن از آن دختر است زيرا كه از اصل فريضه كه شش بود سه برمىداشت و يك سهم از آن پدر است زيرا كه از شش يك برمىداشت و اين بنا بر قول مشهور است و شيخ معين الدّين مصرى مىفرمايد كه سهم مادر در اين مسأله از آن پدر است پس بايد كه فاضل را پنج سهم نمود دو پدر را باشد و سه دختر را و اين قول ضعيف است چنانكه در شرح