در چهار صورت صحيح است و در يك صورت باطل و مخفى نماند كه ذكر يك قفيز من باب المثال است و الَّا جائز است بيع دو قفيز و سه قفيز و هكذا بيع اقفزه معينه پس اگر مثلا بيست قفيز از صبره فروخت و بعد معلوم شد كه اين صبره مثلا ده قفيز بوده است مشترى خيار فسخ دارد بجهت تبعض صفقه و جمعي گفته اند كه اگر علم نباشد به اشتمال صبره بر قدر مبيع معامله باطل است فصل اگر مبيع معيب ظاهر شود مشترى را رسد كه رد نمايد آن را به بايع و نيز او را رسد كه مطالبه ارش نمايد و ارش عبارت است از تفاوت قيمت و بعبارة اخرى ارش همان جزئي از ثمن است كه نسبت آن بثمن مثل نسبت تفاوت ما بين القيمتين باشد پس همان نسبت از ثمن استرداد مىشود به سوى مشترى و طريقه اخذ ارش آنست كه مبيع را با وصف صحّت قيمت مىنمايند و نيز با عيب قيمت مىشود پس ملاحظه مىشود كه نسبت قيمت معيب با قيمت صحيح چيست پس همان نسبت را از ثمن مىگيرد مثلا