همان فراهم آورده از آن است در موضعى اگر چه مقدار آن معين نباشد و بيع صبره در صورتى كه كميّت آن معلوم نباشد صحيح نيست بجهت عزر و اشتراط معلوميّت مبيع و هم چنين است اگر بفروشد صبرهء را كه معين است هر قفيزي از آن را به مبلغي زيرا كه مبيع معين نخواهد بود بلي اگر قفيزي از صبره را بفروشد صحيح است پس بيع صبره مجهوله مطلقا جايز نيست مگر در صورتى كه مبيع قفيزي از آن باشد و بيع صبره معينه مطلقا جايز است مگر در صورتى كه مبيع هر قفيزي از آن باشد پس اگر بيع همه آن صبره باشد صحيح است و هم چنين است اگر جزء مشاع معلومى از آن را بفروشد چون نصف و ثلث و غيرهما و هم چنين است اگر همه ان صبره را مىفروشد هر قفيزي از آن را به مبلغي و فرق آنست كه در صورت سابقه مبيع نفس كل قفيز منها است و آن معين نيست و در اين صورت مبيع نفس صبره معلومه است پس حاصل اقسام بيع صبره ده است بيع صبره مجهوله در چهار صورت باطل است و در يك صورت صحيح و بيع صبره معلومه