responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 467


مىشناساند . مورد طرائف 1 ( ص 509 ) مشتمل بر بخش آخر خطبه‌اى از امام على [ ع ] است ( = نهج ج 1 صص 414 - 415 ) . ابن طاووس مى گويد : آن خطبه در پايان جلد اول آمده است . اين خطبه در چاپ دو جلدى " ابراهيم " در همانجا آمده و به احتمال نسخه ء ابن طاووس نيز مشتمل بر دو جلد بوده است .
462 . * - نهج الحق / محمد بن محمد الشيخ المفيد ( م 413 ) ذريعه 24 / 416 ش 2128 اليقين 174 / 457 حدس آقا بزرگ اين است كه اين كتاب با " نهج البيان عن سبيل الايمان " يكى باشد .
مكدر موت ( ج 40 ش 172 ) تنها عنوان دومى را ياد كرده است . بنابر آنچه در اليقين آمده شيخ مفيد در بخش آغاز " نهج " مى گويد : صاحب بن عباد يك معتزلي بوده است .
463 . * نهج النجاة في فضائل امير المؤمنين والائمة الطاهرين من ذريته / حسين بن محمد بن الحسن بن نصر الحلواني ( زنده در 481 ) ذريعه 24 / 425 ش 2224 اليقين 140 / 389 - 390 عنوان كتاب در برخى از نسخه‌هاى اليقين " تاريخ نهج النجاة " آمده ( نك‌ : اليقين 2 ص 389 پاورقى 1 ) . نام مؤلف در اليقين حسين بن محمد ( در اليقين 2 " بن الحسن " افزوده شده ) بن مصر ( بحار 37 / 327 : الحسن ) الحلواني آمده است . ابن طاووس مى گويد او از نسخه‌اى كه در جمادى الاول 375 كتابت شده استفاده كرده و مىافزايد كه آن مى تواند نسخه‌اى به خط مؤلف بوده باشد . آيا ممكن است كه مؤلف الحسين بن محمد بن الحسن يكى از معاصران ابن بابويه و مؤلف كتاب مفقود " مقصد الراغب في فضائل على بن ابي طالب " ( ذريعه 22 / 111 ش 6307 ) باشد ؟ مشكل اين است كه شيخ حلوانى در اليقين " أبو القاسم " ( در اليقين 1 : بن ) المفيد " ياد شده كسى كه آقا بزرگ ( النابس ص 129 ) او را با " على بن محمد بن محمد " ( زندگى در نيمه ء نخست قرن پنجم ) فرزند مفيد

467

نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 467
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست