نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ جلد : 1 صفحه : 463
سعد السعود 21 ، 246 درباره مؤلف كه عالمى معتزلي است نك : ابن نديم صص 221 - 222 ( در آنجا دو تأليف از او ياد كرده : كتاب الاصول و كتاب المتشابه ) ; سزگين 1 / 624 . مورد سعد 246 ( از برگ 9 - پ [ از كراسه اول ؟ ] ، آيه 26 سوره بقره ) " از متشابه القرآن " نقل شده و مورد نقل شده در سعد صص 241 - 242 از " كتاب الرد على الجبرية والقدرية فيما تعلقوا به من متشابه القرآن " ( نك : فهرست زير اين عنوان ) . ارتباط ميان اين دو عنوان كاملا روشن نيست . عبارت خلال ( در هر دو مورد نقل شده از او استدلال خود را با اين جمله آغاز مى كند ومما تعلقوا به قوله . . . ) در كنار اين حقيقت كه هر دو عنوان به " متشابه القرآن " اشاره دارد نشانگر اين است كه يك تأليف در كار است ; اما در اين مورد سؤال اين است كه چرا ابن طاووس آن را با دو عنوان آورده است . مى توان تصور كرد كه او دو نسخه از آن تأليف در اختيار وى بوده و هر كدام عنوان متفاوتى داشته و به احتمال نام مؤلفى نيز كه روى نسخه بوده اندكى با يكديگر اختلاف داشته است ( از اين رو نام مؤلف در " كتاب الرد . . . [ بنا به سعد صص 21 ، 241 ] احمد بن محمد بن جعفر [ يا : حفص ] الخلال ; و در " متشابه " [ بنا به سعد ص 21 ، 246 ] أبو عمر الخلال يا أبو عمر احمد بن محمد البصري الجلال [ كذا في الاصل ] آمده است ) . اما اين بسيار نامحتمل است كه ابن طاووس توجه نكرده باشد كه هر دو نسخه در واقع يك تأليف است . شايد اين مسأله را بتوان در مقايسه مورد نقل شده با نسخههاى موجود كتاب الرد حل كرد ( مق : La Fondazione Caetani per , Reale Accademia Nazionale dei Lincei , Gabrieli . G Natizia della sua istituzione e catalogo dei suoi manoscritti , gli studi mululmani , 1926 , Rone , Orientali و از آنجا سزگين ) . 458 . + الموطاء / مالك بن انس ( م 179 ) طرائف 128 / 31 درباره اين تأليف نك : سزگين 1 / 458 - 464 . ابن طاووس به اين حديث اشاره مى كند
463
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ جلد : 1 صفحه : 463