نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ جلد : 1 صفحه : 290
است كه ياقوت آن را با فضائل على بن ابى طالب ذكر مى كند ( ياقوت ، الادباء 17 / 80 - 81 و از او Rosenthal و Gilliot ) . از آنچه ما درباره كسانى كه كتاب " عيون اخبار بنى هاشم " و " فضائل العباس " به آنها تقديم شده يا به نام آنها تأليف شده مى دانيم چنين بدست مى آيد كه اين دو نام يك كتاب مى باشد . همانطور كه گفته شده " عيون " براى وزير على بن عيسى نوشته شده ، بر طبق گفته Gilliot كتاب فضائل العباس را نيز دستگاه خلافت درخواست كرده است . مسأله ديگرى كه در گفته ياقوت مطرح شده اين كه تأليفات مختلف طبري در باره فضائل ناتمام مانده است . زيرا ابن طاووس اشاره به ناتمام بودن حديث الولاية و " عيون " نمى كند ( همانگونه كه Rosenthal در كتاب Tabari ص 93 حدس زده محتمل است كه طبري بر آن بوده تا تأليفات مختلف فضائل را راجع به اشخاص يا گروهها در يك كتاب جمع آورى كند و اين كه ياقوت از ناتمام بودن فضائل سخن گفته به همين معناست كه آنها را در يك كتاب فراهم نياورده است . تأليف ديگر مربوط به فضائل على [ ع ] كه ابن طاووس به طبري منسوب داشته كتاب مناقب اهل بيت [ ع ] مى باشد ( نك : به همين فهرست ذيل همين عنوان ) . خلاصه اين كه طبري چندين كتاب دربارهء فضائل صحابه ء مختلف نوشته و بر آن بوده تا آنها را در يك مجلد فضائل گردآورى كند . اين تأليفات مشتمل است بر : فضائل على [ ع ] ، حديث ( يا : كتاب ) الولاية ( نيز معروف به حديث غدير خم والرد على الحرقوصية ) ، فضائل العباس ( كه محتملا با عنوان عيون اخبار بنى هاشم يكى باشد ) و شايد هم مناقب اهل البيت . ظاهرا حديث الولاية تأليف مستقلى بوده اما محتمل است كه طبري در ذهنش بود تا آن را در " فضائل على " بگنجاند بطورى كه تأليف عمومى ترى بنام فضائل باشد . ظاهرا جريان اين كتابها محدود به دواير شيعى بوده و حتى در آنجا هم چندان شناخته شده نبوده و عمدتا بخاطر ابن طاووس است كه ما از آن چيزى مى دانيم . 172 . * * كتاب الحلال الحرام / أبو اسحاق ابراهيم بن محمد بن سعيد الثقفى ( م 283 ) ؟
290
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ جلد : 1 صفحه : 290