نام کتاب : الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس جلد : 1 صفحه : 211
( 1 ) از جمله روايتى است كه آن را « محمد بن مؤمن شيرازى » ( كه از علماى اهل سنت است ) روايت كرده و آن را از تفاسير دوازده گانه [1] اهل سنت استخراج نموده و در كتاب خود آورده است و به سند خود از ابن عباس در ذيل آيه : * ( فَسْئَلُوا أَهْلَ - الذِّكْرِ » ) * چنين نقل كرده كه گفت : « يعنى اهل بيت محمّد و علىّ و فاطمة و الحسن و الحسين ( عليهم السلام ) هم اهل الذّكر و العلم و العقل و البيان » : ( اينان اهل بيت پيامبرند : على ، فاطمه ، حسن و حسين آنها اهل ذكرند و اهل علم و عقل و بيان ) . « و هم اهل بيت النّبوّة و معدن الرّسالة و مختلف الملائكة و الله ما سمّى المؤمن مؤمنا الَّا كرامة لأمير المؤمنين » . ( اينان خاندان نبوت و كانون رسالت و محل رفت و آمد ملائكه هستند به خدا قسم مؤمن ، مؤمن ناميده نشده است مگر به خاطر گرامى داشت امير المؤمنين على ( عليه السلام ) . حديث ديگرى از « جابر جعفى » در تفسير همين آيه در تفسير ابن جرير طبرى و ثعلبى نقل شده كه مىگويد : « لمّا نزلت هذه الآية قال علىّ ( عليه السلام ) ) * نحن اهل الذّكر » هنگامى كه اين آيه نازل شد على ( عليه السلام ) فرمود « اهل ذكر مائيم » [2] . ( 2 ) حافظ محمد بن مؤمن شيرازى باز در كتاب خود در تفسير آيهء : * ( وَالَّذِينَ آمَنُوا بِالله وَرُسُلِه أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ ) * [3] . ( كسانى كه به خدا و رسولانش ايمان آوردند آنها صديقين و شهداء نزد پروردگارشان هستند بر آنها است پاداش ( اعمال ) شان و نور ( ايمانشان ) به سند
[1] منظور از تفسيرهاى دوازده گانه : تفسير ابو يوسف ، ابن حجر ، مقاتل بن سليمان ، وكيع بن جراح ، يوسف بن موسى و تفسير قتادة و تفسير حرب الطائى و تفسير سدى ، مجاهد ، مقاتل بن حيان ، ابو صالح و محمد بن موسى شيرازى است . [2] ابن جرير طبرى ، ج 17 ، ص 5 . [3] سوره حديد ، آيه 19 .
211
نام کتاب : الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس جلد : 1 صفحه : 211