نام کتاب : الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس جلد : 1 صفحه : 303
رسول الله و احقّ بالخلافة من جميع المسلمين » [1] . على ( عليه السلام ) بعد از رسول خدا ، افضل بشر و اولى به امر خلافت از جميع مسلمانان بوده است . اگر هيچ دليلى بر اثبات خلافت بلا فصل و تقدم آن حضرت بر ديگران نبود ( با وجود اين كه دلائل از حد شمارش خارج است ) مگر همين دو دليل يكى اعلميت و ديگرى افضليت آن حضرت كه روى قاعده عقل و منطق هيچ جاهلى حق تقدم بر عالم را ندارد همين كافى بود و اعلميت و افضليت آن حضرت در نزد دوست و دشمن روشن و آشكار است . حتى ابن ابى الحديد ضمن خطبه اول كتابش گويد : « الحمد لله الَّذى قدّم المفضول على الأفضل . . » اين عبارت اقرار و اعتراف به افضليت آن حضرت است ، منتها از روى عادت و تعصب گويد : خدا خواست مفضول را بر افضل مقدم دارد . و اين بيان شايسته شخص عالمى مانند ابن ابى الحديد نبود كه مورد اعتراض دانشمندان و ارباب منطق قرار گيرد و بر او خرده بگيرند كه بر خلاف عقل و علم منطق اظهار عقيده نموده و نسبت بيجائى به خداوند متعال داده است ، زيرا خداوند حكيم هرگز عملى بر خلاف عقل و منطق نمىنمايد و مفضولى را بر فاضل مقدم نمىدارد تا چه رسد بر اعلم و افضل ! واقعهء غدير واقعهء « غدير خمّ » از ابتداى وقوع آن از قرنهاى نخست تا عصر حاضر پيوسته از اصول مسلم و حوادث غير قابل ترديد بوده ، به طورى كه مخالف و موافق بدون اين كه ترديد يا انكارى در خود راه دهند آن را روايت نمودهاند . « ضياء الدين مقلبى » ( متوفاى 1108 هجرى ) دانشمند سنى مشهور مىگويد : « فان لم يكن هذا معلوما فما في الدّين معلوم » [2] اگر حديث غدير ثابت
[1] ابن ابى الحديد ، ج 1 ، ص 4 . [2] امينى ، الغدير ، ج 1 ، ص 307 .
303
نام کتاب : الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس جلد : 1 صفحه : 303