مشتملند بر انواع حكمتها و مصلحتها به عمل تواند آمد ؟ كلَّا و حاشا ، متمشّى نمىشود مگر از خداوند قادرى كه عالم است به اشياء پيش از آفريدن آنها و هيچ چيز از قدرت او بيرون نيست و لطيف و خبير است . [ مغز در لولههاى استخوان ] فكر كن اى مفضّل چرا مغز نازك را در ميان لولههاى استخوان مضبوط گردانيده تا آن را حفظ نمايد كه ضايع نشود ؟ چرا خون سائل را در رگها محسور گردانيده است مانند آب كه در ظرفها جاى دهند مگر از براى آن كه ضبط نمايد آن را كه از بدن بيرون نرود و يا به جاها كه نبايد جارى نشود ؟ چرا ناخنها را در اطراف انگشتان قرار داده است ؟ مگر براى آن كه نگاه دارنده آنها و ياور آنها مىباشد در كارها . چرا ميان گوش را پيچيده قرار داده مانند زندانها و دخمهها ؟ مگر براى آن كه آواز از در آن جارى شود ، تا به پرده گوش كه محل قوه سامعه است برسد و سورت آن شكسته باشد كه به آن پرده جراحتى و ضررى به هم نرسد . چرا خداوند اين گوشت را بر رانها و نشستگاهش قرار داده ؟ مگر براى آن كه در نشستن آزار به وى نرسد چنانچه كسى كه بدنش در بيمارى يا غير آن كاهيده شده باشد اگر چيز نرمى حايل نباشد ميان او