نام کتاب : الاحتجاج ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 566
پس آنچه كه جاهل و عالم از فضل رسول خدا صلَّى الله عليه و آله در قرآن بدان واقف است ، همان كلام خداوند است كه : * ( مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ الله ) * و آيهء : * ( إِنَّ الله وَمَلائِكَتَه يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْه وَسَلِّمُوا تَسْلِيماً ) * ، و براى اين آيه ظاهرى است و باطنى ، ظاهر همان فراز : * ( صَلُّوا عَلَيْه ) * ، و باطن آن فراز : * ( وَسَلِّمُوا تَسْلِيماً ) * مىباشد ، يعنى : به آنكه وصىّ و خليفهء خود بر شما قرار داد سلام كنيد ، و تسليم فضل و عهود او باشند ، و به تأويل اينها كه برايت گفتم جز افرادى با حسّى لطيف و ذهنى پاك و قدرت تميز بالا خبر ندارند . و همچنين آيهء : * ( سَلامٌ عَلى إِلْياسِينَ ) * ، زيرا خداوند پيامبر را بدان نام نهاد ؛ آنجا كه فرمود : * ( يس وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ ) * ، زيرا نيك باخبر بود كه ايشان لفظ « سلام على آل محمّد » را اسقاط مىكردند همان طور كه چيزهاى ديگر را انداختند ، و پيوسته رسول خدا صلَّى الله عليه و آله ايشان را مورد محبّت خود قرار داده و بخود نزديك داشته و در كنار چپ و راست خود مىنشانيد ، تا اينكه حضرت حقّ با آيات : * ( وَاهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِيلًا ) * و : * ( فَما لِ الَّذِينَ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهْطِعِينَ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمالِ عِزِينَ أَ يَطْمَعُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ يُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِيمٍ كَلَّا إِنَّا خَلَقْناهُمْ مِمَّا يَعْلَمُونَ ) * ، و نيز
566
نام کتاب : الاحتجاج ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 566