نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 131
سفر مكَّه در طول مسير خود همه جا نماز مغرب را دو ركعت گزارده است ( ظاهرا بتصوّر اينكه نماز مغرب را قصر بايد كرد ) تكليف او چيست ؟ آن حضرت فرمود : اعادهء آن نمازها بر او لازم نيست . و در روايت حسين بن سعيد كه او نيز با همان واسطه خبر پيشين از امام رضا عليه السّلام روايت مىكند گويد آن حضرت فرمود : قضاء نمازهاى مغرب بر آن زن نيست . شرح : « اين خبر دلالت دارد بر اينكه اگر شخص نداند كه نماز مغرب را قصر نبايد كرد و قصر كند معذور است ، و اين خلاف مشهور است چه اكثر اصحاب جاهل را در تمام كردن نماز معذور مىدانند نه در كوتاه ساختن آن . و امّا غرض مؤلَّف - رحمه الله - از تكرار به بهر دو عبارت فوق الذّكر اينست كه چون اين حكم در اصل محمّد بن أبى عمير و حسين بن سعيد تكرّر يافته و اين امر در اصول نزد قدما دليل صحّت بوده لذا بمفاد خبر عمل فرمود است ، و امّا مرحوم فاضل تفرشى مىفرمايد : اين روايت دلالت دارد بر اينكه اگر شخص بوجوب تمام كردن نماز در سفر جاهل بوده و قصر بجا آورد معذور است همچنان كه شخص جاهل بوجوب تقصير هر گاه نماز را تمام كند معذور است . مع ذلك شيخ طوسى - رحمه الله - در تهذيب حكم به شاذّ بودن اين روايت كرده و فرموده : اگر كسى در سفر نماز مغرب را قصر بجا آورد بايد آن را اعاده كند . با وجود همه اين اقوال ممكن است اين حكم مختصّ به همان زن مورد سؤال بوده و قابل تعميم نباشد » . 1306 - و علاء بن رزين از محمّد بن مسلم و او از امام محمّد باقر عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود : هر گاه مسافر با جمعى كه در حضر هستند نماز كند بايد نمازش را پس از دو ركعت كه خواند سلام دهد ، و اگر به نماز ظهر ايشان اقتدا
131
نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 131