نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 91
اوقات ديگر زيرا اختلاف اوقات سبب تغيير حكمت افاضه الهيه نميشود و حجت عمومى را دگرگون نميسازد اول و آخرش يكى است و در حكمت فيض بخشى خدا روا نيست كه هيچ ثوابى را از آنان دريغ دارد و بهيچ فضيلتى در فضائل ائمه كه وسيله سعادت آنها مىشود بخل ورزد زيرا ائمه همه يك روش دارند مانند رسولان هر كس يكى يا جمعى از آنها را قبول كند و يكى را رد كند ايمانش درست نيست حكم ائمه از اول تا آخر يكى است امام صادق عليه السّلام فرمود منكر آخر ما مانند منكر اول ما است و فرمود كسى كه يكى از زندهها را انكار كند گذشتگان را هم انكار كرده من اخبار اين موضوع را با سند در همين كتاب در جاى خودش بيرون نويس ميكنم ان شاء الله بنا بر اين درست باشد كه گفته خداى عز و جل * ( عَلَّمَ آدَمَ الأَسْماءَ كُلَّها ) * مقصود از آن اسماء ائمه عليهم السلام است ، مقصود از اسماء نمايشات ذاتست و معانى بسيارى دارد كه قرينه اى بر تعيين هيچ كدام بخصوص نيست و بايد همه آنها مقصود باشند ، منظور از اسماء نامهاى شخصى نيست بلكه مقصود اوصاف است و دليل بر تعيين وصف مخصوصى نيست و بايد همه آنها منظور باشد و معنى تعليم اسماء اينست كه خداى سبحانه همه اوصاف ائمه را از آغاز تا انجام بآدم آموخت ، از جمله صفاتشان دانش ، بردبارى ، پرهيزكارى ، شجاعت ، عصمت ، سخاوت و وفادارى است . كتاب خداى عز و جل هم در اسماء پيغمبران بمانند آن گويا است چون گفته خداى عز و جل در سوره مريم آيه 41 ياد آور در اين كتاب ابراهيم را كه بود صديق پيغمبرى آيه 54 ياد آور در اين كتاب اسماعيل را كه او صادق الوعد بود و رسول و پيغمبر بود و بخاندان خود دستور نماز و زكاة ميداد و نزد پروردگارش پسنديده بود آيه 56 ياد كن در كتاب ادريس را كه او صديق پيغمبرى بود و او را بجاى بلندى بالا برديم آيه 51 ياد كن در كتاب موسى را كه اخلاصمند بود و رسول بود و پيغمبر
91
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 91