responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 352


آنگاه كه ستاره اى نهان شود ستاره ديگر برآيد تا روز قيامت مصنف اين كتاب گويد - اگر كسى اعتراض كند كه عترت در گفته پيغمبر كه ( من دو چيز در ميان شما بجا ميگذارم كه تا بآنها تمسك جوئيد هرگز گمراه نشويد كتاب خدا و عترت خودم هلا اينها از هم جدا نشوند تا در سر حوض بمن وارد شوند .
اگر بمعنى خويش باشد ابو بكر و بنى اميه هم از عترت باشند و اگر بمعنى خصوص ذريه و نژاد باشد مقصود از آن اولاد فاطمه است فقط شامل اولاد حسين مىشود و شامل على بن - ابى طالب نيست .
جواب اينست كه :
1 - از مراجعه بلغت معلوم مىشود عترت شامل ديگران نيست زيرا در خود روايت عترت را باهل بيت تفسير كرده و اهل بيت همان كسانى هستند كه در محيط خانه هستند ، اهل مأخوذ است از اهالة البيت و آنان كسانيند كه خانه را آباد مىكنند بهر كس خانه اى را آباد مىكند اهل آن گويند از اين جهت قريش را آل الله ناميدند براى آنكه عمار خانه خدا بودند و آل بمعنى اهل است . خداى عز و جل در قصه لوط ( در سوره حجر آيه 65 ) در شب هنگام اهل خود را بيرون ببر و در سوره قمر آيه 34 در همان داستان لوط فرمايد جز آل لوط كه در سحر آنها را نجات داديم و از اهل بآل تعبير كرده و اصل آل در لغت همان اهل است زيرا عرب در تصغير آن اهيل گويد سپس تلفظ بكلمه اهل را سنگين دانسته و آل تلفظ كرده وها را برداشته و معنى آل كسانى است كه از خاندان انسان بانسان برميگردند و پيوسته‌اند و در امت هم بطور استعاره استعمال شده است و براى هر كه در دين خود به پيغمبر مراجعه كند آل گفته‌اند ، خداى عز و جل در سوره مؤمن آيه 46 فرمايد آل فرعون را در عذاب سختتر در آوريد و مصحح اينكه مقصود از آل در اين آيه همه پيروان فرعونست اينست كه خداى عز و جل او را بر كفر عذاب كرده نه بر نسبت خاندانى و نمىشود كه مقصود كه از * ( أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ ) *

352

نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 352
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست