نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 185
و جعفر بن محمد ( ع ) ظاهر شد ظاهر شود بىآنكه از كسى بياموزد ؟ اگر كسى گويد شايد اينها پنهانى آموختند در جواب آنها گفته شود اين سخن را دهريه در باره پيغمبر هم گفتهاند كه پنهانى نوشتن و خواندن آموخته و چگونه اين گمان در باره محمد بن على و جعفر بن محمد ميرود با آنكه بيشتر آنچه آوردند از احدى جز خودشان ديده و شنيده نشده در اينجا اعتراض ديگرى دارند . ميگويند پسر امام حسن عسكرى براى خاص و عام ظاهر نشده شما از كجا ميدانيد كه او در عالم وجود دارد او را ديديد ؟ يا بتواتر از كسانى كه او را ديدهاند شنيديد ، در جواب آنها گفته شود كه امر ديانت بدليل ثابت مىشود . 1 - ما خداى عز و جل را بدليل شناختيم و او را نديديم و خبر او را از كسى كه او را ديده نشنيديم 2 - پيغمبر ( ص ) و وجودش را در اين عالم باخبار شناختيم ولى نبوت و درستى گفتارش را بدليل دانستيم 3 - بدليل دانستيم كه او على بن ابى طالب را بجاى خود خليفه كرده است . 4 - بدليل دانستيم كه پيغمبر و همه امامان بعد از وى عالم بكتاب و سنت هستند و غلط و نسيان و دروغگوئى بر آنها روا نيست در باره آنها و همچنين دانستيم كه حسن بن على عسكرى امام مفترض الطاعه است و باخبار متواتره از ائمه صادقين دانستيم كه امامت بعد از حسن و حسين بايد در اولاد امام باشد و در برادر و خويشاوند نيست از اين مقدمات لازم آيد كه امام از دنيا نرفته باشد تا بجاى خود امامى را يصب كرده باشد و چون امامت امام حسن و وفات او درست باشد ثابت شود كه پسرى بجاى او مانده و امام بعد از او است
185
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 185