نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 182
( 1 ) خصوص بملاحظه اينكه در برابر آنها كسى نيست كه مدعى باشد پيغمبر ديگرى را بخلافت معين كرده اگر بما اعتراض كنند بدعاوى اصحاب زردشت و ديگران از كفار گوئيم اين اعتراض نسبت بمعجزات پيغمبر هم وارد است هر جواب در آن جا بدهيد ما هم همان جواب را در اينجا ميدهيم امروزه محيط عالم تشيع مانند محيط اسلام است از نظر وسعت و كثرت و عدم شناسائى يك ديگر و گذشتگان آنها هم اين طور بودهاند بلكه بايد اخبار شيعه را صحيحتر دانست زيرا شيعه در طول تاريخ گذشته حكومت و شمشير و ارهاب و وسائل تشويق نداشتند و نقل اخبار دروغ براى تشويق با ترس يا بوسيله تحميل دولتها است و در اخبار شيعه اين وسائل نبوده و چون نقل شيعه در نص پيغمبر بر على ( ع ) درست باشد بهمين دليل نص على بر امامت حسن و از حسن بر حسين سپس بر هر امامى تا حسن بن على عسكرى ( ع ) درست باشد و نص بر امام غائب قائم هم صحيح باشد بعد از او زيرا رجال طرفدار پدرش امام حسن عليه السلام همه مورد وثوق بودند و گواهى دادند كه او امام است و غائب شده براى آنكه سلطان وقت بسختى در تعقيب او بود و سالها پاسبان بر منازل و حرم او گمارد اگر بگويم غيبت امام در اين عصر بهتر دليلى است بر صحت امامت درست گفتهام زيرا اخبار گذشته در اين موضوع همه صحيح است و مشهور است و بعضى از شيعيانى كه در خدمت حسن بن على ( ع ) بوده و مورد وثوق آن حضرت بوده ذكر كرده كه وسيله ملاقات ميان او فرزند حسن بن ( ع ) موجود است و نامهها و دستورات آن حضرت بوسيله او بشيعه ميرسيده تا وقتى از دنيا رفته و پنهانى بديگرى از شيعيان وصيت كرده و او را در اين منصب بجاى خود گذاشته ، باز در موضوع غيبت از ما ميپرسند كه اگر روا باشد امام سى سال تمام غائب باشد چه انكارى
182
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 182