نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 153
معتقد باشيم كه قرآن تنها نيست و كسى از عترت پيغمبر عليه السلام با او همراه است و تأويل و تنزيل او را مىداند زيرا حديث ثقلين موجب آنست . دليل ديگر بر امام غائب از روى قرآن ( 1 ) علماء اماميه گفتهاند خداى عز و جل ) در سوره آل عمران آيه 33 ) فرمايد بدرستى كه خداى عز و جل برگزيد آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر همه جهانيان ذريه اى كه بعضى از نسل بعضى بودند طبق عموم اين آيه بايد هميشه در خاندان حضرت ابراهيم يك برگزيده الهى باشد زيرا خداوند در اين آيه مردم را دو دسته كرده يك دسته را برگزيده و آنها انبياء و رسل و امامان عليه السلام هستند و دسته ديگر را امر كرده پيرو آنها باشند و تا هر وقت كه در روى زمين كسى باشد كه محتاج به مدبر و مربى و معلم و نگهبانست لازمست در برابر او يك برگزيده از خاندان ابراهيم باشد و اين برگزيده خاندان ابراهيم فرزند نسل اندر نسل باشد براى گفته خداى عز و جل * ( ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ ) * و بصحت پيوسته كه رسول خدا ( ص ) و امير المؤمنين و حسن و حسين ( ع ) برگزيدگان از خاندان ابراهيمند و بايد پس از امام حسين امام برگزيده از او باشد براى قول خداى عز و جل كه * ( ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ ) * و اگر ذريه از او نباشد * ( ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ ) * نيست مگر در جايى كه چند امام از يك بطن باشند مانند امام حسن و امام حسين ولى امامت از امام حسن منتقل بامام حسين شد و لازمست كه از او و از پشت او كسى باشد كه بجاى او باشد و اينست معنى قول خداى تعالى * ( ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَالله سَمِيعٌ عَلِيمٌ ) * پس اين هم دلالت دارد بر همان معنائى كه سنت ( حديث ثقلين دلالت داشت
153
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 153