نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 458
خصوصيّتى در جنس معيّنى داشته باشد . دليل ديگر بر اينكه عليّ عليه السّلام داخل در عترت است اين سخن پيامبر اكرم عليه السّلام است كه فرمود : « إنّهما لن يفترقا حتّى يردا عليّ الحوض » و همهء امّت اسلامى - جز معدودى كه به مخالفت آنان اعتنا نمىشود - اتّفاق دارند كه علىّ عليه السّلام از حكم خداى تعالى جدا نيست و رسول اكرم صلَّى الله عليه و آله و سلَّم در وقت وفاتش كسى را جانشين خود نساخته است كه به كتاب خدا داناتر از او باشد و امام حسن و امام حسين عليهما السّلام را از خلفاى خود قرار داده است ، آيا در امّت كسى هست كه بگويد آن دو داناتر از على عليه السّلام به كتاب خدا بودند ؟ آيا آن دو حقايق را از او اخذ نكرده و پيرو وى نبودند ؟ و مسلَّم است كه سخن پيامبر اكرم صلَّى الله عليه و آله و سلَّم كه فرمود : « إنّي مخلَّف فيكم ما إن تمسّكتم به لن تضلَّوا » شامل هر عصرى مىگردد و اختصاص به زمان معيّنى ندارد ، پس در عصر عليّ عليه السّلام خليفهء پيامبر اكرم كه بود ؟ آيا مقصود از اين كلام امام حسن و امام حسين عليهما السّلام هستند يا عليّ عليه السّلام ؟ اگر بگويند مقصود حسنين عليهما السّلام هستند واجب مىگردد كه هنگام وفات پيامبر اكرم آنان داناتر از پدرشان باشند و هيچ شخصى از امّت چنين سخن نگفته است ،
458
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 458