responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 457


ابو عبيد در كتاب الامثال از ابو عبيده حكايت كرده كه گفته است : « عتر » و « فطر » [1] اصل انسان است و از اينجاست قول ايشان كه در قمار مىگويند : ميسر به عترت خود برگشت ، يعنى به فطرتى كه از آن جدا شده بود برگشت .
پس عترت در اصل لغت عبارت از خاندان مرد است و رسول اكرم صلَّى الله عليه و آله و سلَّم نيز فرموده است : عترت من اهل بيت من است ، بنا بر اين روشن گرديد كه عترت همان اهل است و اهل عبارت از فرزندان و غيره است و اگر عترت به معنى اهل نبود و تنها شامل فرزندان مىشد و ساير خاندان را در بر نمىگرفت ، اين سخن پيامبر اكرم عليه السّلام كه فرمود :
« إنّي مخلَّف فيكم ما إن تمسّكتم به لن تضلَّوا كتاب الله و عترتي - أهل بيتي - و إنّهما لن يفترقا حتّى يردا عليّ الحوض » شامل علىّ ابن أبى طالب نمىشد ، زيرا او داخل در عترت نبود و از كسانى نبود كه قرآن كريم از او جدا نشود و همچنين در زمرهء افرادى نبود كه اگر به او متمسّك شويم هرگز گمراه نگرديم و در اين وصيّت نيز داخل نبود ، بنا بر اين كلام پيامبر اكرم صلَّى الله عليه و آله و سلَّم خاصّ بود ، نه عامّ و اگر سزاوار باشد كه عترت شامل فرزندان باشد ممكن است شامل بعضى از فرزندان بشود ، زيرا در كلام چيزى وجود ندارد كه دلالت بر



[1] في بعض النسخ : العتر و العطر .

457

نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 457
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست