نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 352
اين حروف در آنها نمىيابى ، امّا وقتى آنها را كنار هم بگذارى و اسم و صفت براى معنى مورد نظر خود بسازى ، نشانگر معنى و موصوف خود خواهند بود ، آيا فهميدى ؟ گفت : بله . و بدان كه صفت نمىتواند بدون موصوف باشد و نيز اسم بدون معنى ، و حدّ بدون محدود نخواهد بود ، و صفات و اسماء همگى دالّ بر كمال و وجود هستند ، و به مانند حدود ، مثل تربيع ( چهارتايى نمودن ) ، تثليث ( سه تايى نمودن ) ، و تسديس ( ششتايى نمودن ) ، دلالتى بر احاطه و فراگيرى ندارند ، زيرا معرفت خداوند به وسيلهء صفات و اسماء درك مىشود و با حدّ قرار دادن توسّط طول و عرض ، قلَّت و كثرت ، رنگ و وزن و نظائر آنها درك نمىشود ، و هيچ چيز از اين مذكورات ، در مورد خداوند - جلّ و تقدّس - مصداق ندارد تا مخلوقات بتوانند با شناخت خود ، او را ( توسّط اين حدود ) بشناسند . و اين مطلب ، بالضّرورة ، از گفتهها و دلائل ما ثابت مىشود ، لكن صفات خدا ، دالّ بر خداوند هستند . و او با اسماء خويش درك مىگردد ، و با وجود مخلوقات بر وجود او
352
نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 352