responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 298


مثل ايستادن ساير اشياء ولى وقتى مىفرمايد خدا قائم است معنايش اين است كه حافظ و قيّم اشياء است مثل اينكه گفته مىشود « فلانى قائم به امر فلانى است » يعنى كارهاى او بدست فلانى است . خداوند عزّ و جلّ حافظ و قيّم هر كسى است در كارهايى كه مىكند و قائم در كلام مردم به معنى « باقى » نيز هست ، و به معنى « كفايت » نيز بكار مىرود ، مثل اينكه گفته مىشود « قم بامر فلان » ( كار فلانى را برايش انجام بده ) يعنى نيازش را بر طرف كن و نيز قائم در ميان ما مردمان به معنى كسى است كه روى پا ايستاده است . در اين مورد نيز اسم مشترك است و مصداق متفاوت .
و امّا لفظ لطيف به معنى كمى ، كوچكى و نازكى نيست ، بلكه به معنى « نفوذ در اشياء » و « درك نشدن » مىباشد ، مثل اين جمله : « لطف عنّى هذا الأمر » ( يعنى ، فلان امر از من پنهان شد ) و « لطف فلان في مذهبه و قوله » ( يعنى : فلانى در روش و گفتارش لطيف و ظريف است ) به اين معنى كه او روش و گفتارى پيچيده دارد و عقل را متعجّب مىسازد و از دسترس به دور است و بسيار عميق و ظريف بوده و فكر و انديشه به او نمىرسد . و همچنين است خداوند ، دقيقتر و پيچيده تر از آن است كه با حدّ و وصفى درك شود و يا

298

نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 298
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست