responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 222


حال كه از من چنين اعمالى سرزده و شصت نفر از اولاد رسول الله صلى الله عليه و آله را كشته‌ام ، نماز و روزه براى من چه نفعى دارد ؟ شكّ ندارم كه تا ابد در جهنّم خواهم سوخت .
مؤلَّف اين كتاب ( شيخ صدوق ) گويد : از منصور دوانيقى نيز چنين رفتارى با سادات ثبت شده است . [1] 2 - حاكم ابو احمد انماطىّ نيشابورىّ با سند متّصل روايت كرده گويد :



[1] . توضيح : « بايد دانست كه حميد بن قحطبه در زمان مهدى عبّاسى بسال 159 در حالى كه والى خراسان بوده مرده است ، و به نصّ تواريخ مهدىّ بجاى وى ، ابو عون عبد الملك بن يزيد خراسانى را به حكومت خراسان نصب كرده ، و گوئى اين قضيّه چنان كه از كلام مصنّف رحمه اللَّه استفاده مىشود در زمان مهدىّ يا منصور ممكن است اتّفاق افتاده باشد ، چون هارون بنا بر آنچه در تاريخ است و مورّخين ذكر كرده‌اند ، در سال 170 بخلافت رسيد و آخر عمر بخراسان رفت و در سال 193 در طوس مرگش فرا رسيد و به عذاب ابد پيوست . پس چگونه با حميد در يك زمان بوده . و نيز بايد دانست كه حميد يكى از شخصيّتهاى معروف و سابقه دار حكومت عبّاسى است و زمانى حاكم مصر و زمانى حاكم بصره و در آخر حاكم خراسان بوده است ، و بعيد است اين گونه امور پست مانند مباشرت در قتل و امثال آن را به چنين افرادى سرشناس واگذار كنند ، بنظر مىرسد كه براى نشان دادن قساوت بنى العبّاس و دشمنى آنان با اهل بيت پيغمبر صلى اللَّه عليه و عليهم اين گونه داستانها را ساخته‌اند تا بتوانند به مردم عوام و پيروان چشم و گوش بستهء دستگاه خلافت اموى يا عبّاسى بفهمانند كه اين افراد خلفاى بحق پيامبر اسلام نيستند ، و البتّه غرض صحيح است هر چند داستان مستند نيست ، يا كسانى كه با شيعيان مخالفند براى اينكه ايشان را مهملگو و دروغزن معرّفى كنند بصورت روايت قصّه ساخته‌اند و اين وجه دوم بعيد نيست زيرا روات خبر همگى مجهول و مهملند و شخص و حالشان شناخته نشده است ، و بالأخره اين مطلب تاريخ است نه حديث كه ردّ كردن آن مشكل ايجاد كند . ( استاد غفّارى ) » .

222

نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 222
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست