responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 2  صفحه : 365


است و هر مؤمنى مسلمانست اما هر مسلمانى مؤمن نيست و دزدىكننده هنگامى كه دزدى ميكند مؤمن نيست و اگر در آن حال مؤمن باشد دزدى نميكند و زناكننده هنگامى كه زنا ميكند مؤمن نيست و اگر در آن حال مؤمن باشد زنا نميكند .
اصحاب حدود يعنى كسانى كه مستحق جريان حدود الهى هستند مسلمان هستند نه از قبيل مؤمنانند و نه از قبيل كافران و حقتعالى هيچ مؤمنى را داخل آتش نميكند چه او را وعدهء بهشت داده است و هيچ كافرى را از آتش بيرون نمىآورد و حال آنكه او را وعيد آتش و مخلد بودن در آتش داده است و خداوند نمىآمرزد كسيرا كه باو شرك آورد و سواى او گناه هر كسى را كه بخواهد مىآمرزد و گناهكاران اهل توحيد را داخل آتش ميكند و آنها را از آتش بيرون مىآورند و شفاعت ايشان جايز باشد و دار دنيا در اين زمان دار تقيه و دار اسلام است نه در كفر است و نه در ايمان .
و امر بمعروف و نهى از منكر با امكان واجب است در صورتى كه خوف بر نفس نباشد .
و ايمان ادا كردن امانت و اجتناب كردن از جميع گناهان كبيره است و معرفت خدا و رسول و امام است بقلب و اقرار كردن است بزبان و عمل كردن فرائض است باركان بدن .
و تكبير در عيد فطر واضحى واجب است اما در عيد فطر در عقب پنج : از واجب است كه ابتداء آنها عقب نماز مغرب شب عيد فطر است و در عيد اضحى عقب ده نماز واجب است كه ابتداء آنها عقب نماز ظهر يوم النحر است يعنى روز عيد اضحى كه دهم ماه ذيحجه است و از براى كسى كه در منى است عقب پانزده نماز واجب است « مترجم گويد » كه در تكبير عيد اختلاف است ميان علماى اماميه و مشهور استحباب آنست و مرحوم شيخ حر عاملى در وسائل الشيعه و غير او در ساير كتب اين حديث را ذكر كرده‌اند وجوب را حمل بر تأكد استحباب كرده‌اند و فتاوى علماى اماميه بر استحباب تكبير است در عيد فطر عقب چهار نماز كه ابتداى آنها عقب نماز مغرب است اگر چه بعضى ترديد در چهار تكبير و پنج تكبير كرده‌اند و در عيد اضحى استحباب ده تكبير از براى كسى است كه در غير منى باشد از ساير امصار و امكنه و پانزده تكبير از براى كسى است كه در منى باشد و ناسك نيز باشد يعنى متحمل اعمال حج شده باشد .
زن صاحب نفاس بايد بيشتر از هجده روز نماز خود را ترك نكند پس اگر پيش از هجده روز طاهر شد نماز بخواند و اگر طاهر نشد تا اينكه از هجده روز تجاوز كرد غسل كند و نماز بخواند و عمل زن مستحاضه بجاى آورد . « مترجم گويد » كه اختلاف است ميان علما در اينكه اكثر ايام نفاس ده روز يا بيشتر است و مشهور

365

نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 2  صفحه : 365
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست