responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 2  صفحه : 362


و ليكن خبرى وارد نشده است در وجوب صلوات در هنگام عطسه كردن و ذبح نمودن غير از اين توقيع شريف و الله يعلم .
دوست داشتن دوستان خدا واجب است و همچنين دشمن داشتن دشمنان خدا و بيزارى از ايشان و پيشوايان ايشان واجب است ، نيكى كردن بوالدين واجب است اگر چه مشرك باشند و ليكن در معصيت خدا اطاعت ايشان و نه غير ايشان روا نيست زيرا كه مخلوق را در معصيت خالق اطاعتى نيست ذبح كردن بچه شكمى ذبح كردن مادر آنست هر گاه موى يا كرك آن روئيده باشد يعنى چون حيوانى را ذبح كنند و بچه در شكم آن باشد كه موى آن روئيده باشد و ذبح آن لازم نيست و از ذبح مادرش ذبح آن كافى است .
آن دو متعهء كه حقتعالى در كتاب خود نازل كرده است و پيغمبر خدا سنت كرده يكى متعهء زنان است و ديگرى متعهء حج ميباشد يعنى حج نسا است .
صاحبان حق در تركهء ميت بر آن نهجى است كه خدا در كتاب خود فرو فرستاده است و نبايد حق بعضى را زياد داد تا در حق بعضى ديگر نقصان لازم آيد - و با وجود فرزند و پدر و مادر باحدى ارث نميرسد مگر شوهر و زن و صاحب سهم در ارث سزاوارتر است از كسى كه او را سهمى نيست و عصبا چه از دين خدا نيست . « مترجم گويد » كه عصبه و تعصيب باطل است و عصبه آنست كه ملاحظهء حكم الهى نشود بلكه ملاحظه خويشان بشود مثل اينكه مردى بميرد و او را پدر و مادر و دختر و عم پدرى و يا پدر و مادرى باشد پس كسى كه بتعصيب قائل است ميگويد بايد تركه را بر شش قسمت نمود و نصف آن را كه سه قسمت باشد بايد بدختر داد و دو سدس آن را كه دو قسمت باشد بايد بپدر و مادر داد و سدسى ديگر را بايد بعم داد و قائل نيست باينكه اين سدس را بايد بدختر و ابوين رد كرد چنان كه مذهب حق است .
عقيقه كردن از براى مولود خواه پسر و خواه دختر واجب است و همچنين اسم برداشتن او و تراشيدن سر او در روز هفتم واجب است و بايد تصدق داده شود مقابل وزن موى آن از طلا و يا نقره « مترجم گويد » كه وجوب در اين مورد محمول است بر تأكد استحباب .
ختنه كردن سنتى است واجب از براى مردان و خير است يعنى مستحب است از براى زنان و همانا خداوند تبارك و تعالى تكليف نميكند هيچ نفسى را مگر بمقدار وسع و استطاعت آن .
و افعال بندگان آفريده شده خداوند متعال است بخلقت تقديرى نه خلقت تكوينى « مترجم گويد » كه گويا مقصود اينست كه اعمال بندگان از قبيل تكوينيات نيست كه آنها را هيچ تصرف نباشد بلكه خود ايشان قادرند بر افعال خود آنچه خواهند ميكنند و آنچه نخواهند نميكنند پس ثواب و عقاب و امر و نهى باطل نيست چه اگر افعال ايشان

362

نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 2  صفحه : 362
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست