نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 81
بمعنى دين است . 21 - و از ابراهيم بن ابى محمود مروى است كه گفت بحضرت رضا ( ع ) عرض كردم يا ابن رسول الله چه ميفرمائى در حديثى كه عامه روايت ميكنند از رسول خدا ( ص ) كه فرمود خداوند هر شب جمعه فرود مىآيد بآسمان دنيا فرمود خداوند لعنت كند كسانى را كه كلمات را از مواضع خود تحريف كنند و تغيير و تبديل دهند سوگند بخدا كه رسول خدا چنين نفرمود رسول خدا فرمود كه حقتعالى در ثلث آخر هر شب و در ثلث اول شب جمعه فرو ميفرستد فرشتهء را به آسمان دنيا و امر ميكند او را كه فرياد كند كه آيا سائلى هست كه من باو عطا كنم آيا توبه كنندهء هست كه من توبه او را قبول كنم ، آيا كسى هست كه طلب آمرزش كند تا من او را بيامرزم ، اى طالب خير اقبال كن و اى طالب شر روى خود را برگردان و على الاتصال ندا ميكند تا طلوع فجر و چون فجر طلوع كند عود كند بمحل خود در آسمان و اين حديث را پدر بزرگوارم از جد امجدم از پدران خود از رسول خدا ( ص ) روايت كردهاند 22 - حضرت على بن موسى الرضا ( ع ) از پدر بزرگوارش از پدران خود از على ( ع ) روايت كردهاند كه فرمود رسول خدا فرموده كه چون موسى بن عمران با پروردگار مناجات ميكرد عرض كرد پروردگارا آيا تو دورى از من تا فرياد كنم ترا يا نزديكى بمن تا با تو راز بگويم حقتعالى بسوى او وحى فرمود كه من همنشينم با كسى كه مرا ياد كند موسى عرض كرد پروردگارا بسا هست كه من در حالتى هستم كه شأن ترا اجل از اين ميدانم كه ترا در آن حالت ياد كنم فرمود اى موسى ياد كن مرا بر هر حالتى كه هستى . 23 - فتح بن يزيد جرجانى از حضرت رضا ( ع ) روايت كرده است كه از آن جناب شنيدم در قول خداى تعالى * ( هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ ) * سميع است يعنى شنوا است بصير است يعنى بينا است واحد است يعنى متفرد بذات است احد است يعنى متفرد بمعنى است صمد است يعنى بزرگى منتهى باو است ولد نمىآورد و كسى از او متولد نميشود و احدى نظير و مساوى با او نيست ايجادكنندهء اشياء است . تركيب آورندهء اجسام است و تصويركنندهء صورتها است و اگر خداوند چنين است كه بعضى ميگويند و بغير آنچه ذكر شد وصفش ميكنند خالق از مخلوق شناخته نميشود و ايجادكننده از ايجاد شده تميز نميابد ليكن او ايجادكننده است كسانى را كه مجسم نموده و مصور فرموده و ايجاد نموده زيرا كه او موجودى است كه چيزى باو شباهت ندارد و او بچيزى شباهت ندارد عرض كردم بلى فداى وجودت تصديق نمودم بآنچه فرمودى لكن فرمودى خدا احد است و صمد است و فرمودى كه بچيزى شباهت ندارد خدا واحد واحد است و انسان واحد است آيا وحدانيت اين شباهت بديگرى ندارد . فرمود اى فتح خدا يقين ترا ثابت بدارد مقصود تشبيه در معنى است كه در مقام منفى است اما در اسماء مفاد واحد در انسان و در خدا متحد است و آن دلالت كردن بر مسمى است و ليكن در معنى چنين نيست زيرا كه انسان كه گفته مىشود واحد است مقصود اخبار از اين است كه يك جثه است و دو جثه نيست .
81
نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 81