responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 260


رخصت داده است آن جناب در فعل و ترك آن و چون از جانب ما بر شما دو خبر وارد شود يكى از آن دو خبر امر بچيزى باشد و ديگرى نهى از آن و هر دو را يكنفر روايت كرده باشد و انكار هيچ يك ننمودهء باشد و اين امر و نهى هر دو كراهتى باشند و انكار هيچ يك ننموده باشد اين دو خبر هر دو صحيح و معروف باشند و ناقلين آنها همهء متفق باشند در اين صورت واجب است فرا گرفتن يكى از اين دو خبر يا هر دو را يعنى اعتقاد بهر دو با هم داشته باشى يا هر كدام را كه نخواهى پس موسع است از براى تو از بابت تسليم نمودن فرمايش رسول خدا و رد نمودن به پيغمبر و ما يعنى عمل نكردن بهيچ يك از اين دو خبر چه مفروض آنست كه امر و نهى كراهتى است نه تحريمى و لكن اگر كسى از بابت عناد و انكار ترك كند و رد نمايد و تسليم امر رسول خدا نكند شرك بخداوند عظيم آورده است و هر دو خبرى كه مختلف باشند يعنى هر دو خبرى كه از براى وجوب و تحريم باشند نه از براى كراهت پس آن دو خبر را عرضه كنيد بر كتاب خدا و آنچه حلال يا حرام آن در كتاب خدا موجود است متابعت كنيد آن خبرى را كه با كتاب خدا موافق شده است و اگر در كتاب خدا نباشد عرضه كنيد بر اخبار و سنتهاى رسول خدا پس آنچه در سنتهاى رسول خدا نهى از آن موجود است بنهى تحريمى و يا امر بآن موجود است بامر الزامى پس متابعت كنيد آنچه با نهى يا امر موافق است و آنچه در سنتهاى رسول خدا نهى از آن موجود است بنهى كراهتى و خبر ديگر خلاف آنست پس اين رخصت است در كردن آنچه رسول خدا آن را مكروه گردانيده است و حرام نكرده است و اينست كه موسع است از براى تو فرا گرفتن هر دو را يا فرا گرفتن هر كدام را كه بخواهى و تو مختارى در قبول كردن و تسليم نمودن و رد كردن برسول خدا و عمل نكردن و هر خبرى از ما كه در قرآن و در سنتهاى پيغمبرى نيابيد پس علم آن را بما رد كنيد ما سزاوارتر هستيم بآن و برأيهاى ؟ ؟ ؟ خود نگوئيد و بر شما لازم است كه خود را باز داريد از يقين براى خود و جستجو كردن و در صدد اطلاع بر آمدن و بايد طلب كنيد و تفحص كنيد در آمدن بيان آن از ما « مصنف گويد » كه شيخ بن محمد بن حسن بن احمد بن وليد كه من از او روايت كرده‌ام اين حديث را محمد بن عبد اللَّه مسمعى راوى اين حديث را بد ميدانست و ليكن من اين حديث را در اين كتاب اخراج نمودم از جهت اينكه چون در كتاب رحمت موجود بود و من از براى او خواندم و انكار نكرد و از براى من روايت كرد . ابراهيم بن ابى محمود از حضرت رضا ( ع ) روايت كرده است كه از آن جناب سؤال كردم كه قى كردن و خون از دماغ بيرون آمدن و چرك از جراحت آمدن وضو را باطل ميكند فرمود هيچ يك از اينها ناقض وضو نيست . از زكريا بن آدم مروى است كه گفت از حضرت رضا ( ع ) از ناسور سؤال كردم فرمود سه چيز وضو را نقض ميكند بول و غايط و باد . حسن بن على الوشا از حضرت رضا ( ع ) روايت كرده است كه از آن جناب سؤال كردم

260

نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 260
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست