responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 208


عرض كردم پس معنى آيهء شريفه * ( وَلا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى ) * چيست چه ظاهر مفاد آيهء شريفه آنست كه كردهء كسيرا بر ديگرى پاداش ندهند و اين آيه با حديث منافات دارد فرمود خداى تعالى راست گفته در گفتهء خود و ليكن اولاد كشندگان حسين ( ع ) راضى باشند بكردار پدران ايشان و باين عمل مفاخرت كنند و كسى كه راضى باشد بعملى مثل اينست كه اين عمل از او صادر شده باشد و اگر مردى در مشرق كشته شود و مردى در مغرب راضى بقتل او باشد در نزد خدا راضى شريك قاتل است و حضرت قائم ( ع ) چون خروج كند اولاد كشندگان حسين ( ع ) را بقتل رساند بجهت راضى بودن آنها بكردار پدران آنها أبو الصلت گويد كه عرض كردم كه چون حضرت قائم شما خروج كند اول كارى كه ميكند چيست فرمود اول كارى كه ميكند قطع ميكند دستهاى طائفه بنى شيبه را زيرا كه ايشان دزدان خانهء خدا هستند حسين بن على بن فضال از حضرت على بن موسى الرضا ( ع ) روايت كرده كه آن جناب ميفرمايد كه مىبينم شيعيان را كه چون مفقود كنند و از ميان ايشان برود سيم از فرزندان من در هر آبادانى گردش كنند و او را طلب كنند او را نيابند عرض كردم از براى چه يا ابن رسول الله فرمود بجهت اينكه امام ايشان كه مراد حضرت قائم ( ع ) است از نظر ايشان غائب شود عرض كردم چرا غائب شود فرمود از براى آنكه چون دست بشمشير كند احدى در گردن او بيعت نداشته باشد « مترجم گويد » ظاهرا مراد اينست كه اگر دست بشمشير كند احدى بيعت او را نكند و حضرت رضا ( ع ) سيم از فرزندان را حضرت صاحب الامر عجل الله فرجه قرار داده است بلكه در بسيارى از احاديث نسبت بآن جناب الثالث من ولدى ميفرمايد چنان كه حديثى نيز بعد از اين ذكر خواهد شد و ممكن است كه غرض آن حضرت سيم از اولادى باشد هنوز هيچ يك بحسب ظاهر بوجود نيامده‌اند چه در آن زمان محمد بن على حضرت تقى ( ع ) بوجود آمده بود و حضرت على بن محمد تقى ( ع ) و حسن بن على عسگرى قائم بوجود نيامده بودند و احتمالات ديگر نيز در مقام مىآيد غرض اينست كه شبههء نيست كه سيم از فرزندان را فرموده است و حضرت صاحب الزمان مقصود او بوده است .
عبد العزيز بن مهتدى از حضرت رضا ( ع ) روايت كرده است كه آن جناب فرمود كه خارج دهن بايد باشنان شسته شود اما داخل دهن قبول بوى نميكند ظاهرا مراد اينست كه بن دندانها را اگر باشنان شويند دهن بوى ندهد اما ميان دهن بوى نگيرد صفوان بن يحيى از حضرت صادق ( ع ) روايت كرده كه آن جناب فرمود رسول خدا ( ص ) نهى كرده است از اينكه كسى در حين غايط كردن جواب دهد كسى را يا اينكه با كسى تكلم كند تا اينكه فارغ شود حسن بن على ( ع ) بتوسط آباء امجاد خود از حضرت موسى بن جعفر ( ع ) روايت كرده است كه آن جناب فرمود بحضرت صادق ( ع ) عرض كردند كه مرگ را از براى ما وصف

208

نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 208
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست