نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 179
در في و بازگشت مال كفار بدون غلبه مسلمانان نيز در قول حقتعالى و ما أفاء اللَّه على رسوله تا آخر آيه . هر چه از براى خود و پيغمبر خود پسنديده از براى آنها نيز پسنديده است چنانچه در آيهء غنيمت كه بهمين نوع جريان يافته و ابتدا بنفس خود فرمود پس از آن به رسول خود پس از آن بذى القربى پس از آن بديگران كه غير از خويشان نزديك آن جنابند و سهم خويشان و ذى القربى را بسهم خود و رسول خود مقترن فرموده و همچنين در آيه شريفهء طاعت نيز چنين كرده است و فرموده * ( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا الله وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأَمْرِ مِنْكُمْ ) * پس در اين آيه ابتدا بنفس خود فرموده و پس از آن رسول خود و بعد از آن اهل بيت آن جناب را ذكر كرده است و همچنين در آيه ولايت اين صنعت فرموده * ( إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُه وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ ) * پس طاعت و ولايت ايشان را باطاعت و ولايت رسول بطاعت و ولايت خود مقترن ساخته چنانچه آيهء في و آيهء غنيمت سهم ايشان و سهم رسول را بسهم خود مقترن داشته تبارك الله چقدر بزرگ است نعمت او بر اين اهل بيت عصمت و طهارت در حكايت غنيمت و في چنين كرده است اما در قصهء صدقه خود و رسول خود و اهل بيت آن جناب را منزه و مبرا ساخته است و فرموده * ( إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَالْمَساكِينِ وَالْعامِلِينَ عَلَيْها وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقابِ وَالْغارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ الله وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ الله ) * پس آيا مييابى در آن كه حقتعالى چيزى از آن را از براى خود يا رسول خود يا از براى ذو القربى قرار داده باشد چه حقتعالى خود و رسول و اهل بيت خود او را منزه فرموده از صدقه و سهمى در آن قرار نداده است بلكه حرام كرده است پس صدقه بر محمد و آل محمد حرام است زيرا كه زكاة چركهاى مالهاى مردم است و از براى محمد و آل محمد حلال نيست زيرا كه ايشان طاهرند و مطهر از هر بدى و چركى پس چون كه حقتعالى آنها را مطهر قرار داده و برگزيده است پسنديده از براى ايشان آنچه از براى خود پسنديده است و ناخوش داشته از براى آنها آنچه از براى خود ناخوش داشته است پس اين آيه هشتم بود اما آيهء نهم اين آيهء شريفه است * ( فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ) * و ما اهل ذكريم اگر نميدانيد از ما سؤال كنيد علما عرض كردند كه مقصود حقتعالى باهل ذكر يهود و نصارى است حضرت فرمود سبحان الله پس در اين صورت جايز است كه ما را بدين خود دعوت كنند و بگويند كه دين ما افضل است از دين اسلام مأمون عرض كرد آيا شرحى هست نزد تو در اين باب كه دلالت كند بر خلاف آنچه علما گفتهاند حضرت فرمود بلى مقصود
179
نام کتاب : عيون أخبار الرضا ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 179