responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 95


يك ديگر مهر ورزيد و بذل و بخشش كنيد ، و مانند آن منافقى نباشيد كه مىگويد و انجام نمىدهد .
ازدواج كنيد كه رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم فرمود : « هر كس كه دوست دارد شيوهء مرا دنبال كند پس ازدواج كند ، زيرا ازدواج از سنّتهاى من محسوب مىشود .
جوياى فرزند باشيد زيرا كه من به واسطهء زاد و ولد شما ( زيادى شما ) بر امّتهاى ديگر افتخار خواهم نمود . فرزندانتان را از خوردن شير زنان بدكار و ديوانه مصون داريد ، زيرا شير ( خصوصيّات روانى مادر را به فرزند ) منتقل مىسازد . و از خوردن گوشت هر پرنده اى كه سنگدان و ناخن پشت پا و چينه دان ندارد خوددارى كنيد .
و همچنين از خوردن گوشت هر حيوان نيش دار و پرندهء چنگال دار بپرهيزيد . و سپرز ( طحال ) را مخوريد ، زيرا كه آن از خون فاسد مىرويد . و جامهء سياه به تن مكنيد كه آن خلعت فرعون است . و از غدّه‌هاى گوشت بپرهيزيد كه رگ بيمارى جذام را تحريك مىكند . در فهم احكام دين به قياس توسّل مجوئيد كه قياس بردار نيست . و در آينده گروهى آيند كه در دين به قياس عمل كنند و آنان دشمن ديناند . و نخستين قياسگر شيطان بود . كفش نوكدار مپوشيد كه آن كفش فرعون است . و او نخستين فردى بود كه كفش نوكدار پوشيد . با باده گساران مخالفت كنيد ( سازش مكنيد ) . و خرما بخوريد كه داروى هر دردى است . و از فرمايش رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم پيروى نمائيد كه فرمود : « هر كس كه بر خود در سؤال و گدائى را باز كند خداوند درى از فقر بر او باز گشايد » . و بسيار از خداوند طلب مغفرت كنيد كه روزى را كسب مىكند . در حدّ توان اعمال خير و شايسته پيش فرستيد كه فرداى قيامت آن را خواهيد يافت . مبادا مجادله كنيد كه موجب شكّ و ترديد است .
هر كس كه از خدا حاجتى دارد آن را در سه وقت طلب كند : ساعتى از روز آدينه ، و وقت ظهر ، هنگامى كه باد مىوزد و درهاى آسمان گشوده مىگردد و رحمت نازل مىشود . و پرندگان به صدا در مىآيند ، و در آخر شب هنگام سپيده دم كه دو فرشته ( از قول خدا ) ندا مىكنند : آيا توبه كننده اى هست كه توبه اش را بپذيرم آيا نيازمندى هست كه عطايش دهم ؟ آيا آمرزش خواهى هست تا او را بيامرزم ؟
آيا حاجتمندى هست ؟ پس آن خوانندهء به سوى خدا را اجابت كنيد . رزق و روزى را در فاصلهء سپيده دم تا هنگام برآمدن خورشيد طلب كنيد ( به دعا و طلب حلال ) كه آن در طلب روزى از جهانگردى مؤثّرتر است ، و آن همان ساعتى است كه خداوند روزى را در بين بندگانش پخش مىكند : چشم به راه گشايش الهى باشيد و از رحمت خداوند نوميد نشويد كه بهترين كار در نزد خداوند : انتظار

95

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 95
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست